Fra medarbejder til konsulent: Nu rådgiver de om løn

23. april 2015  |  HK Kommunal  |  Administrationsbachelor  |  Mogens Jepsen

Karina List og flere af hendes kolleger på lønkontoret skal fremover i højere grad rådgive decentrale ledere i lønspørgsmål. Det er en del af en generel udvikling i kommunerne.

Hvad er egentlig meningen med, at vi er her? Da ordene er kommet ud af Karina Lists mund, bliver hun selv lidt overrasket.

- Ja, det blev vist nærmest helt filosofisk, men det er faktisk et af de spørgsmål, som vi er begyndt at stille os inde på kontoret, siger hun.

Karina List og flere af hendes kolleger på lønkontoret i Aabenraa Kommune er nemlig midt i et kompetenceforløb, hvor de skal gå fra at være lønmedarbejdere til lønkonsulenter.

Vil have rådgivning

HR-chef Bente Poulsen, der har taget initiativ til efteruddannelsen, fortæller, at Aabenraa Kommune har registreret et nyt behov.

- Flere opgaver, også administrative, er flyttet ud decentralt, og det betyder, at de decentrale ledere efterspørger rådgivning. Og her skal vi ikke bare levere standardsvar og være gammeldags regelorienterede. Vi skal kunne tænke anderledes, innovativt og finde løsninger, som er målrettet de decentrale behov, siger Bente Poulsen.

Hun tager udgangspunkt i, at alle på kontoret jo går på arbejde for at hjælpe, så alle burde være glade. Men det er de ikke:

- Selv om vi føler, at vi løser opgaven, som reglerne foreskriver og til gavn for lederne, så er der stadig frustrationer. Derfor er en vej at uddanne medarbejderne som rådgivere og konsulenter.

Fleksibilitet og regler

Karina List og kollegerne tager konsulentrollen til sig. Foto: Tom Ingvardsen

Det leverer Karina List et eksempel på. Det handler om, hvordan en leder på en institution har brug for at kunne handle smidigt og hurtigt, når der for eksempel skal indkaldes en vikar ved sygdom. Men den fleksibilitet støder på ønsket om at have styr på regler omkring tilkaldevikarer og månedslønnede – og hvornår noget kan betegnes som akut tilkald.

Sagen er nemlig, at reglerne på området er blevet strammet gevaldigt op. Før var det timetallet, der var afgørende for, om en medarbejder skulle ansættes på månedsløn eller timeløn, nu er det perioden. Er man for eksempel ansat som fast vikar, må man ikke være ansat længere end en måned på timeløn. Så skal man over på månedsløn.

- Det kan være svært for ledere ude på institutionerne at forudsige, hvor mange timer der reelt er behov for, da deres hverdag er meget styret af hvilket behov, der skal dækkes rundt omkring, og det kan ændre sig ret hurtigt. Dertil kommer, at der er forskellige fortolkninger af, hvornår man er ansat til tilkald, og hvad der ligger i ordet tilkald, fortæller Karina List.

Det behov for fleksibilitet kan ramme Karina List og hendes kollegers til tider lidt sort-hvide regler, for de vil jo gerne undgå, at en tilkaldevikar næsten ender med at have en fuldtidsstilling over et par måneder, uden at have de vilkår, der gælder for fastansatte.

I det tilfælde er opgaven for lønkonsulenten at gå i dialog med de decentrale ledere for at finde løsninger, der overholder reglerne og kan få hverdagen til at fungere på institutionen.

Skræddersyet uddannelse

For at udvikle medarbejdere til konsulenter og rådgivere er Aabenraa Kommune og COK gået sammen med Sønderborg, Kolding og Haderslev Kommuner om et projekt, der udvikler de personlige kompetencer, roller, rammer og relationer samt faglige emner som løn og personalejura. .

Vil du vide mere om fremtidens behov for konsulenttænkning, så læs her.

Karriereudvikling Kompetencer

Vil du vide mere om at gå fra medarbejder til konsulent?

Bliv klogere her

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK