Gode råd til skolesekretærer

25. april 2015  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

Mange skolesekretærer er lidt for præget af flinkeskolen. Derfor fik de redskaber til at sige 'Fuck flinkeskolen' på to foredrag med coach Michael Kold, arrangeret af HK Kommunal Hovedstaden.

Egentlig troede skolesekretærerne ikke, at skolereformen ville påvirke deres arbejde så meget. Den handlede jo om lærernes arbejdstid og børnenes undervisning. Men så ramte virkeligheden. Og i dag er skolesekretærerne de første til at erkende, at reformen har vendt op og ned også på deres hverdag. Nye opgaver er kommet til – parallelt med langt mere uro på jobbet, fordi der er mennesker på skolen helt til klokken 16.

På denne baggrund arrangerede HK Kommunal Hovedstaden i samarbejde med tillidsrepræsentanterne på skoleområdet to fyraftensmøder i marts for skolesekretærer. Her kom coach, underviser, forfatter m.m., Michael Kold, med gode råd til, hvordan man kan forlade flinkeskolen og stoppe med at tilsidesætte sig selv for i stedet at forsøge at gøre alle andre tilfredse.

Skolesekretærmøde: Fuck flinkeskolen!Flinkeskolen er ikke andet end nogle dumme vaner, som du har lært at leve med, sagde han og fortalte, hvad man skal gøre, sige og tænke for at lykkes med et farvel til flinkeskolen. De gode råd gav han i form af seks lette trin med overskrifterne:

1. Hvor meget ansvar tager du?
  2. Træd ud af komfortzonen
  3. Sig nej med god samvittighed
  4. Giv slip
  5. Respekter dig selv
  6. Ændr vaner

Sonja Magdic, skolesekretær på Ørestad Skole i København:

- Det var et fint foredrag og gode redskaber, vi fik med hjem. Som skolesekretær oplever jeg ofte at sidde med lidt for mange opgaver, som det kan være svært at få fra hånden af mange forskellige grunde. Det er jo rigtigt, at mange af os er besat af en indre kontrolfreak og perfektionist. Derfor er jeg glad for rådene til, hvordan jeg kan blive bedre til at slippe kontrollen og lære at tæmme min perfektionisme. For det er lige netop dette, der er det allersværeste. Vi kan jo ikke lade være! Men det skal vi lære. Vi skal lære at sige nej med god samvittighed og komme ud af den komfortzone, vi er omgivet af. Det har jeg fået redskaber til i dag, og dem kan jeg bruge både på arbejdspladsen og i privatlivet. Så det har været en nyttig dag for mig.

Jonna Mouritzen, skolesekretær på Rådmandsgades Skole på Nørrebro i København:

- Vi har fået mange gode råd i dag, som vi kan bruge. Vi er alle påvirkede af folkeskolereformen – vi har børn og lærere til klokken fire og har ikke et roligt øjeblik mere. Der er ingen tidspunkter, hvor vi kan lukke døren, fordi man forventer, at vi er der og er til rådighed. Og vi lader os forstyrre. Jeg var især glad for rådet om at passe på sig selv. Og nu ved jeg, at jeg skal blive bedre til at sige til dem, der kommer ind: Jeg har ikke tid lige nu, fordi jeg har et stykke arbejde, der skal laves. Og så håber jeg, at lærerne og børnene efterhånden forstår at respektere, at vi også har nogle arbejdsopgaver, der kræver ro. Så der var meget i foredraget i dag, som jeg kan bruge i min hverdag – netop fordi den forandrer sig så meget for os. Vi havde jo ikke regnet med, at folkeskolereformen ville påvirke os. Vi sad jo bare på kontoret, hvor der kom nogle forbi af og til og skulle have lidt hjælp. Og når alle var til time eller gået hjem, kunne vi lukke døren og lave vores arbejdsopgaver. Sådan er det ikke mere, og vi har virkelig skullet lære at håndtere den uro, der er kommet. Og det går jeg nu hjem med gode råd til.

En uddybning af rådene kan fås i Michael Kolds bog med titlen ’Fuck flinkeskolen’:

Fuck flinkeskolen - Hæftet

Fuck flinkeskolen - e-bog

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK