Medarbejdere hænges ud på nettet

25. april 2015  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

I Halsnæs Kommune har medarbejdere og chefer på det seneste haft ubehagelige oplevelser med grove kommentarer fra vrede borgere på de sociale medier.

Facebook vil ikke gøre noget. Og politiet heller ikke. Derfor må navngivne medarbejdere i Halsnæs Kommune finde sig i at blive hængt ud og truet på nettet. Senest skete det i starten af marts. Og i april var den gal igen, da det var to ledere, der blev kaldt psykopater og fik spået en shitstorm.

- Det er et omsiggribende problem, som det desværre er rigtig svært at forhindre. Derfor kan vi ikke gøre andet end at tage os godt af de medarbejdere, som det går ud over, og som selvfølgelig bliver rigtig kede af det, siger Grete Lietzen Nielsen, fællestillidsrepræsentant for HK'erne i Halsnæs Kommune.

Chikanerierne skyldes bl.a. en borger, som oprettede en profil på Facebook i et falsk navn og her skrev udsagn som: "Hvad er det for nogle psykopater, vi har siddende til at stjæle børnene?" Og "Mange i denne sag er allerede politianmeldt, og der køres undersøgelser … XX skal bare i fængsel."

Efterfølgende forsøgte kommunen at få Facebook til at blokere for indlæg med angreb på personer, som ikke har mulighed for at forsvare sig. Det ville Facebook ikke, da man vurderede, at indlæggene ”ikke overtræder vores fællesskabsregler", som man skrev i afslaget til kommunen. Derefter forhørte kommunen sig om mulighederne hos politiet, som dog heller ikke ville stille noget op, da ingen var truet på livet.

Vi passer bare vores arbejde

Gretje Lietzen Nielsen, Halsnæs Kommune

FællesTR Grethe Lietzen Nielsen. Foto: Berit Andersen

Grete Lietzen Nielsen medgiver, at lovgivningen på eksempelvis socialområdet er strammet på mange punkter, og forstår godt, hvis borgerne ikke altid synes, de får den hjælp, de havde forventet. Men i stedet for at lufte deres frustrationer via navngivne chikanerier i det offentlige rum, har hun i den lokale avis opfordret de utilfredse borgere til at møde op på Rådhuset og klage deres nød der og få en grundig forklaring på de kommunale afgørelser.

- Det er en bedre fremgangsmåde end at hænge nogle medarbejdere offentligt ud, som ikke har gjort sig skyldige i andet end at passe deres arbejde, som hun siger.

Fællestillidsrepræsentanten erkender, at hun har svært ved at gennemskue, hvordan man skal tackle de situationer, som opstår i kølvandet på nye sociale medier.

- De skaber en ny problematik, som vi skal forholde os til og finde ud af, hvad vi stiller op imod. Hvornår skal vi reagere, og hvordan? Eller skal vi ignorere det hele? funderer hun.

Hjælp til medarbejderne

Halsnæs Kommunes kommunaldirektør, Anders Mørk Hansen, mener også, at problemet med chikane af de offentligt ansatte er forværret med de sociale mediers udbredelse. Men han maner også til, at man ’ikke gør det til et kæmpeproblem, at der er nogle tosser derude’, som han siger.

- Der har altid været borgere, der har brokket sig mere eller mindre voldsomt. Problemet er, at de sociale medier gør ondt værre, fordi det nu foregår i det offentlige rum. Desværre er det jo bare en udvikling, som ingen kan stoppe, siger han.

Derfor koncentrerer man sig fra kommunens side om at gøre noget for de medarbejdere, som det går ud over. Blandt andet ved at understrege, at det jo ikke er dem, men systemet, som borgerne er vrede på. Og hvis nogen får behov for psykologhjælp, tilbyder kommunen også det.

- Samtidig prøver vi at skabe debat med borgerne og lytte til deres kritik. Og vi siger højt, at vi ikke vil finde os i, at kritik bliver til chikane, hvor navngivne medarbejdere hænges ud. Men ellers ser jeg desværre ingen let løsning på problemet, siger kommunaldirektøren.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK