Snydt for tillæg i årevis

25. april 2015  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

En fejl i lønsedlerne for 40 medarbejdere i Furesø Kommune blev opdaget ved en tilfældighed og har nu kostet kommunen en stor efterbetaling samt bod.

Med renter røg beløbet op på 120.000 kroner i alt, da Furesø Kommune måtte have regnemaskinen i gang for at finde ud af, hvor meget godt 40 HK'ere var blevet snydt for i tillæg. Og oveni måtte kommunen punge ud med en bod på 23.000 kroner.

Sagen begyndte, da faglig konsulent i HK Kommunal Hovedstaden, Peter Michelsen, var i gang med en forhandling for et medlem og helt tilfældigt fandt ud af, at hun ikke havde fået sit tillæg for arbejde på forskudt tid. Så tænkte han, at der måske var andre, der heller ikke havde fået det. Og sammen med fællestillidsrepræsentant Kirsten Drews gik et lille detektivarbejde i gang, som hurtigt afslørede et generelt problem. I alt godt 40 medarbejdere havde i en kortere eller længere årrække konsekvent ikke fået udbetalt deres berettigede tillæg. For enkelte af dem drejede det sig om sammenlagt 5-6.000 kr.

- Fejlen skyldes næppe bevidst snyd, men er nærmere udtryk for en forglemmelse eller sløseri. I så fald vil det ikke være første gang vi oplever, at nogle i kommunerne ikke har helt styr på reglerne om betaling af forskudttidstillæg, siger Peter Michelsen.

Tjek din lønseddel

Furesø kommune bod

Foto: Peter Michelsen

Tillægget, der er tale om, er et, som gives for arbejde mellem 17 og 18. Da den manglende udbetaling blev opdaget, gik Furesøs lønafdeling i gang med at tjekke alle lønsedler tilbage til 2007. Kommunen var hele vejen igennem meget samarbejdsvillig. Dog kun indtil det tidspunkt, hvor HK mente, at der var tale om en overtrædelse af overenskomsten, og derfor måtte koste kommunen en bod. Det ville Furesø ikke anerkende, hvorfor sagen endte i KL og blev afgjort til HK's fordel.

Bodsbeløbet på de 23.000 kroner blev derefter på festlig vis overrakt af HK Kommunal Hovedstaden til HK-klubben i Furesø Kommune i forbindelse med klubbens generalforsamling sidst i marts.

- Det var en dejlig ekstra ’gave’ til klubkassen. Og de skal bruges på et hyggeligt arrangement, som alle vores godt 100 medlemmer vil få lejlighed til at deltage i, siger Kirsten Drews.

For HK'erne i Furesø Kommune har sagen fået den konsekvens, at forskudttidstillægget ikke længere er aktuelt, idet arbejdsgiveren har fjernet arbejdstiden fra 17-18.

Men under alle omstændigheder opfordrer fællestillidsrepræsentanten medarbejderne til hver måned at tage et grundigt kik på deres lønsedler for at være sikre på, at de har fået den løn, de er berettigede til.