Dansk Laborant-Forening søger aktive medlemmer

27. april 2015  |  Dansk Laborant-Forening

Har du lyst til at deltage i et spændende arbejde i DL-Fs udvalg og netværk, så læs mere her.

Du kan også finde nedenstående artikel i Laboranten nr. 4, side 13:

Jf. DL-Fs gældende vedtægter, § 10 og §12, søger Dansk Laborant-Forening hermed aktive medlemmer til følgende faste udvalg, samt en række netværk:

• Arbejdsmiljøudvalget
  • Redaktionsudvalget
  • Uddannelsesudvalget
  • Miljønetværk
  • Teknologinetværk
  • Midlertidigt netværk: Den blå bog
Alle DL-F’ere med lyst til at deltage i et spændende frivilligt arbejde til gavn for DL-Fs medlemmer har nu chancen for at melde sig.

Udvalg og netværk mødes som regel om lørdagen ca. fire gange årligt, men der kan holdes møder på hverdage efter aftale med DL-F.

Alle interesserede bedes melde sig – også selvom du har været aktiv i et udvalg eller netværk i denne delegeretperiode.

Bestyrelsen vil efter fristens udløb den 1. maj 2015 sammensætte udvalg og netværk, hvorefter alle får besked på, om de er medlem af det ønskede udvalg eller netværk.

Er DL-Fs udvalg eller netværk noget for dig – kan du tilmelde dig ved at sende en e-mail til DL-F til dlf@hk.dk, indeholdende alle oplysningerne beskrevet nedenfor.

Tilmelding til DL-Fs udvalg og netværk

Ja, jeg vil gerne deltage i arbejdet i følgende udvalg/netværk (sæt kryds):

Teknologinetværk
  Midlertidigt netværk: Den blå bog

Jeg er nuværende udvalgsmedlem i (hvilket udvalg/netværk):

Navn
Cpr.nr.
Postnr. og by
Privat tlf.
Mobilnr.
Privat e-mail
E-mail arb.
(hvis den må bruges privat)

Arbejdsplads
Tlf. arbejde

Sidste frist for tilmelding og gentilmelding for nuværende medlemmer er også den 1. maj 2015. Efter deadline er der dog fortsat mulighed for at tilmelde sig de enkelte udvalg eller netværk, såfremt der er ledige pladser.

Sæt X i kalenderen til det første udvalgs- og netværksmøde

DL-F har allerede fastlagt datoen for det første møde for alle udvalg og netværk. Det sker:
Lørdag den 30. maj i HK Danmark, Weidekampsgade 8, 2300 København S, kl. 10-15.

DET ARBEJDER DISSE UDVALG OG NETVÆRK MED

Arbejdsmiljøudvalget
Interesserer du dig for et godt arbejdsmiljø – måske er du arbejdsmiljørepræsentant – så er Arbejdsmiljøudvalget noget for dig. Blandt arbejdsopgaverne er planlægningen af et årligt medlemskursus med en arbejdsmiljøvinkel. Derudover arbejder udvalget også med at holde sig orienteret om vigtige emner inden for arbejdsmiljøområdet – og formidle dette videre til medlemmerne – enten med indlæg i LABORANTEN eller som arrangementer. Du kan også få mulighed for at deltage i arbejdsmiljøkonferencer, som DL-F ønsker, at landsforeningen skal deltage i med egne repræsentanter. Endelig samarbejder udvalget med redaktørerne på Arbejdsmiljøbrevkassen, hvor der bidrages med forslag til emner, som Arbejdsmiljøbrevkassen bør tage op. Sammen med DL-F bestyrelsen beslutte en handlingsplan for øvrige opgaver.

Redaktionsudvalget
I Redaktionsudvalget kommer du til at læse elektronisk 1. korrektur på LABORANTEN på hvert blad. I Redaktionsudvalget deltager også den ansvarshavende redaktør i det arbejde. Derudover mødes udvalget ca. fire gange om året, hvor I bl.a. drøfter fagbladet og jeres ideer til indhold og udvikling af fagbladet. Dette sker i tæt samarbejde med DL-F bestyrelsen. Er du derfor en ørn til at læse korrektur, vil du være med at til at udvikle LABORANTEN og se på andre kommunikationsmuligheder for DL-F i fremtiden , så er Redaktionsudvalget noget for dig. Sammen med DL-F bestyrelsen beslutte en handlingsplan for øvrige opgaver.

Uddannelsesudvalget
Vil du være med til at sætte dit eget fodaftryk på fremtidens laborantuddannelse? Har du erfaring med kompetenceudvikling eller ideer til, hvordan vores medlemmer får den bedste adgang til efter- og videreuddannelse? Ønsker du at være DL-Fs eksperter inden for uddannelsespolitik, så er Uddannelsesudvalget noget for dig. Du kommer til at arbejde med bl.a. vedtagne forslag fra årets delegeretmøde, der handler om uddannelsesmæssige spørgsmål. Uddannelsesudvalget holder årligt et Studietræf for studerende, som du er med til at planlægge. Derudover inviteres Uddannelsesudvalget til de årlige møder for blandt andet skoleansatte laboranter eller repræsentanter i lokale uddannelsesudvalg. Endelig inddrages Uddannelsesudvalget i politiske drøftelser på uddannelsesområdet i et tæt samarbejde med DL-F bestyrelsen. Sammen med DL-F bestyrelsen beslutte en handlingsplan for øvrige opgaver.

Miljønetværk
Brænder du for miljøet? Så har DL-F et miljønetværk for medlemmer, der arbejder med miljø eller interesserer sig for miljøet? Ligegyldigt om du er privat eller offentligt ansat, er du velkommen til at blive en del af netværket. Alle miljøteknikere, miljøteknologer eller andre, der arbejder med miljø eller har dette som interesseområde, er velkommen i netværket.

Teknologinetværk
Dette er et nyt netværk i DL-F regi, hvor ønsket er at skabe et forum for medlemmerne om emner, der har en teknologivinkel og er relevante for DL-Fs medlemmer. Som en del af netværket bliver du sparringspartner for DL-F bestyrelsen og vil i samarbejde med bestyrelsen afdække ny teknologi og felter, der har relevans for faget. Netværket bliver inddraget i udvikle og afholde en årlig Teknologikonference – i samarbejde med bestyrelsen. Derudover får netværket til opgave at tage initiativ til andre aktiviteter, der sætter fokus på teknologi og fremtidens værktøjer for DL-F medlemmerne.  Sammen med DL-F bestyrelsen beslutte en handlingsplan for øvrige opgaver.

Midlertidigt netværk: Den blå bog
Har du lyst til at være med til at gennemgå og revidere Den blå bog i samarbejde med DL-F sekretariatet? Den Blå Bog er en oplistning af virksomheder og institutioner i Danmark, der beskæftiger medlemmer inden for DL-Fs organiseringsområde. Bogen er udarbejdet af DL-F på baggrund af oplysninger i HKs virksomhedsdatabase. Vi ved desværre af erfaring, at der kan forekomme fejlagtige oplysninger i bogen. Det kan være virksomheder, der ikke længere eksisterer, eller der ikke længere har DL-F medlemmer ansat, og det kan også være nye virksomheder, som vi ikke har fået registreret. DL-F ønsker derfor med dette netværk at inddrage medlemmerne lokalt, så Den blå bog altid er et brugbart redskab for medlemmerne.

Opgaver for netværket:

• Gennemgang af oplysningerne og rettelser ift. virksomheder i lokalområdet
  • Indsamling af oplysninger i samarbejde med de lokale HK-afdelinger og DL-F
  • Korrekturlæsning på det endelige resultat.
Mødeform:
Netværket aftaler efter nedsættelsen arbejdsformen. Dog forventes det, at langt størstedelen kan ske elektronisk og via mail. Man skal derfor have adgang til PC og e-mail i netværkets arbejdsperiode. Eventuelle tabt arbejdsfortjeneste og rejseudgifter i forbindelse med arbejdet vil blive dækket af DL-F.

Deadline:
Senest 1. oktober skal arbejdet med opdateringen af Den blå bog være afsluttet.

Hvem kan deltage?
Da formålet med Den blå bog er at få et sandt billede af virksomheder og institutioner i Danmark, der beskæftiger medlemmer inden for DL-Fs organiseringsområde, opfordrer DL-F til, at sammensætningen af netværket bliver geografisk dækkende for hele landet.

Laboratorium og miljø Netværk

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK