Sundhedsdata skal involvere borgere i eget sygdomsforløb

27. april 2015  |  HK Kommunal  |  DL  |  Lars Friis

En sygdomsramt borger skal have bedre adgang til patientinformationer om sig selv, digitale svar på prøver skal leveres hurtigere, og data-sikkerheden skal forbedres, hedder det i et nyt udspil fra Danske Regioner.

Der behøver ikke at gå tre uger, fra en prøve bliver taget, til patienten får svaret. Med et system af smidigere sundhedsdata, kan det gå langt hurtigere, og det er vigtigt, hvis man for alvor vil involvere den syge i sit eget sygdomsforløb og dermed bane vejen for bedre kvalitet i indsatsen.

Tempoet i formidling af sundhedsdata er et af elementerne i oplægget ”Sundhedsdata i spil”, som Danske Regioner udgav i sidste uge. Derudover lægger det op til, at brugen af sundhedsdata udbredes for at styrke sundhedsvæsenet, og at borgerne generelt får bedre adgang til egne data. Data, som borgeren selv indsamler, fx ved puls- og blodtryksmåling, skal bruges bedre til forebyggende behandling.

- Vi ønsker at gøre endnu større brug af patienters sundhedsdata, så vi kan skabe behandlingsformer med højere kvalitet og mere forebyggende indsatser. Brugen af data handler om at gøre sundhedsvæsenet stærkere og mere sammenhængende, og når hospitaler og læger formår at indsamle og udnytte patienternes data godt og forsvarligt, udvikler vi sundhedsvæsenet til gavn for patienterne, siger Jens Stenbæk (V), regionsrådsformand i Region Sjælland og formand for Danske Regioners Sundhedsinnovationsudvalg til regioner.dk. (Linket virker ikke pr. 22. juni 2017).

Åbenhed om adgangen til følsomme data

Danske Regioner slår også på trommen for bedre sikkerhed i forbindelse med personfølsomme sundhedsoplysninger. Organisationen foreslår blandt andet, at alle skal kunne se, hvem der har adgang til deres patientoplysninger. I alt foreslår oplægget 14 initiativer, det skal forbedre datasikkerheden.

- Vi har set eksempler på, at patienters data ikke håndteres forsvarligt, og det tager vi naturligvis meget alvorligt. Vi har længe haft fokus på regionernes sundhedsdata-sikkerhed, men nu sikrer vi et fælles niveau i alle regioner, og vi sørger for, at ledelsen i regionerne prioriterer området. Høj datasikkerhed er fundamentet for et bedre sundhedsvæsen til gavn for borgerne, siger Jens Stenbæk.

Læs hele udspillet, ”Sundhedsdata i spil” (36 sider).

Social og beskæftigelse