Lønforhandlinger starter op i DSB

28. april 2015  |   |   |

I denne uge har DSB inviteret de faglige organisationer til et åbningsmøde om forhandlinger af aftaler om ”lokal løndannelse”, og så er der efterfølgende seperat forhandling med den enkelte faglige organisation.

Her aftales de kriterier der skal kunne udløse en lønstigning til den enkelte. Forlods har DSB udmeldt en aftaleramme på 0,5 % af lønsummen til lokal løndannelse. Det sker samtidig med at overenskomsten pr.1. april udløser 0,45 % i generelle lønstigninger til alle – se her.

DSB ønsker fortsat, at lønforhandlingerne skal foregå centralt, men dog på baggrund af indstillinger fra decentralt niveau. Tillidsrepræsentanterne vil derfor gå i dialog med den lokale ledelse, og søge at fremme forslag til lønstigninger for de ansatte, ud fra de kriterier som indledningsvist måtte blive aftalt for hele virksomheden.

Det må konstateres, at der indenfor den afstukne ramme på 0,5 %, næppe i denne omgang, kan gennemføres lønforbedringer i det omfang der kan være berettiget. Og så kan man vælge enten at foreslå udmøntningen gennemført som en generel lønstigning med ”lige lidt” til hver, - eller gå ind på en prioritering af medarbejdernes berettigede forventninger til lønstigninger.

Forventninger og forudsætninger i det videre forløb

- Erfaringsmæssigt vil begge modeller kunne give nogen utilfredshed – og her er det vigtigt at fastslå, at det alene er virksomheden der bærer ansvaret for denne situation, dels ved at have nægtet lokale lønforhandlinger i en årrække, og dels ved kun at afstikke 0,5 % af lønsummen i 2015 til formålet, trods de akkumulerede forventninger blandt medarbejderne, udtaler Andreas Hasle, formand for HK Trafik & Jernbane.

- Grundlaget for indgåelse af lønaftaler må underbygges af en grundig lønstatistik, en rimelig grad af enighed om efter hvilke kriterier der kan gives lønstigninger og fuld gennemsigtighed omkring sidstnævnte. Alle skal være klar over hvad der kan udløse lønstigninger, og i forlængelse heraf, hvilke job – , kompetence – og personlige udviklinger der tages for givet, for fortsat at kunne udfylde sit nuværende job, fortsætter han.

De kommende lønforhandlinger bør bidrage til en mere transparent forventningsafstemning i virksomheden, så f.eks. ”MUS med vurdering”, fremover kan ske på et mere oplyst grundlag for den enkelte. Vi vil efter de indledende forhandlinger nærmere beskrive processen og hvad den enkelte kan foretage sig for at synliggøre og argumentere for en given lønforbedring – dog uden forhåndsgarantier, slutter formanden.

Fra fælles erklæring om nye lønsystemer 2008:

“Parterne har et fælles ansvar for, at de nye lønsystemer anvendes i overens- stemmelse med de indgåede aftaler, og at intentionerne bag de nye lønsyste- mer efterleves i praksis. Den lokale løndannelse skal bidrage til at understøtte udvikling og kvalitet i opgaveløsningen og den ansattes engagement og kvalitet i arbejdslivet. Samtidig bør den lokale løndannelse medvirke til at understøtte den enkelte medarbejders kompetenceudvikling, rekruttering og fastholdelse samt at løse de ubalancer, der kan opstå mellem personalegrupper i en offentlig sektor, der skal tilpasse sig en dynamisk samfundsudvikling”.   Finansministeriet og CFU, (Centralorganisationernes forhandlingsudvalg).

Omfattet af lønforhandlingerne:

DSB, DSB Vedligehold A/S, DSB Øresund A/S, Kort & Godt A/S, (tjenestemænd), og udlånte tjenestemænd generelt. Undtaget er alle tjenestemænd over lrm. 34.

Løn

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK