Morten Østergaard: Vi vil have mere velfærd

29. april 2015  |  HK Kommunal  |  Lars Friis

Regeringen og oppositionen var i hård valgkampsclinch om antallet af kommunalt ansatte, da økonomi- og indenrigsminister Morten Østergaard var kaldt til samråd i Folketingets Kommunaludvalg.

”Jeg vil forberede jer på, at hvis det er en fisketur efter gode argumenter for en nulvækst i fremtiden, så bliver man nok skuffet.”

Stemningen blev slået an allerede ved begyndelsen af mødet, da økonomi- og indenrigsminister Morten Østergaard (R) tirsdag var til åbent samråd i Kommunaludvalget i Folketinget. Det var ham, der med de indledende ord signalerede, at han betragtede indkaldelsen som et indslag i oppositionens valgkamp.

Som vi tidligere har fortalt, var det på foranledning af Venstres kommunalordfører Jacob Jensen, at ministeren var indkaldt. Jacob Jensen ønskede en forklaring på, hvorfor der i den nuværende regerings levetid var blevet 14.000 fuldtidsstillinger færre i det offentlige, når regeringspartierne forud for det seneste valg havde pustet forventninger op om det stik modsatte. Han ville også gerne vide, hvilke konsekvenser færre kommunalt ansatte havde medført for velfærden.

Historisk højt personaleforbrug i 2010

I sit svar medgav Morten Østergaard, at der i perioden fra 3. kvartal 2011 til 4. kvartal 2014 er sket i fald på ca. 14.000 i antallet af fuldtidsbeskæftigede i den offentlige sektor.

- Det ændrer ikke på, at de offentlige udgifter er steget - fra 2011 til 2014 med ca. 3 mia. kr. om året, sagde han og forklarede det med, at anlægsinvesteringerne er skruet kraftigt i vejret, og at der i kommunerne er købt flere varer og tjenesteydelser fra private.

Han tilføjede, at kommunerne ikke havde udnyttet de rammer, som regeringen har aftalt med KL, og at dette også er en del af forklaringen. I den sammenhæng skød han hårdt tilbage mod den forrige Venstre-ledede regering. Under den var der perioder med overskridelser på op til fem mia. kr. i de rammer, der var aftalt med kommunerne.

- Antallet af offentligt ansatte nåede et historisk højt niveau i 2010. Navnlig i kommunerne var antallet steget meget kraftigt. Fra starten af 2008 til 2. kvartal i 2010 var der tale om en stigning på 21.000 fuldtidsbeskæftigede, næsten en 5 pct.s vækst på godt to år, sagde Morten Østergaard.

Ministeren: Uudnyttede rammer er bedre end overforbrug

På den baggrund havde regeringen, ifølge ministeren, foretaget en nødvendig økonomisk tilpasning, og udviklingen i den offentlige beskæftigelse skal ses i lyset af den.

- For få år siden var der ingen statslig styring, og så blev rammerne sprængt hvert eneste år. Vi er kommet tilbage på et passende niveau, og det har kommunerne en stor del af æren for. Uudnyttede rammer er bedre end overforbrug, sagde han.

Også forskellene mellem regeringspartiernes og Venstres politik for fremtiden kom han ind på. Venstre har forud for det kommende folketingsvalg lovet et løn- og pristalsreguleret udgiftsstop for den offentlige sektor.

- Finansministeriet har beregnet, at det vil betyde cirka 28.000 færre fuldtidsbeskæftigede offentligt ansatte i 2020. Vi har et program, hvor der frem til 2020 er plads til et fuldt finansieret løft i det offentlige forbrug på gennemsnitligt tre mia. kr. årligt, sagde Morten Østergaard og konkluderede:

- Vi vil mere velfærd end jer, og det er da en ærlig forskel.

Det åbne samråd varede i knap halvanden time og kan ses i en video på Folketingets hjemmeside.

Arbejdsmarked Politik