HK'ere i Sydjylland: Vi forsøger selv at forebygge stress

29. april 2015  |  Sydjylland  |

Pauser samt fokus på motion og søvn er blandt de mest brugte midler mod stress. Ledelserne gør derimod ikke meget, viser en spørgeskemaundersøgelse.

Zen, helbred, meditation, ro
Meditation, afspændingsøvelser, pauser... De fleste HK'ere i Sydjylland prøver selv at forebygge stress på en eller flere måder. Kun knap 18 procent gør slet ikke noget aktivt for at undgå stress.

HK’ere i Sydjylland løber ikke direkte i stress-fælden uden at tænke sig om.
Rigtig mange gør selv noget aktivt for at prøve at undgå at få stress.
Det viser HK Sydjyllands helt nye spørgeskemaundersøgelse, som 450 medlemmer har medvirket i.

Selv om næsten en tredjedel af medlemmerne har prøvet at være sygemeldt med stress – eller måske netop derfor – så har mange fokus på forebyggelse af stress:

På spørgsmålet ”Gør du selv noget aktivt for at undgå, at du får stress”, svarer 55 procent, at de er opmærksomme på at få søvn nok.
49 procent er opmærksomme på at få motion.
45 procent er gode til at mærke efter, om de generelt har det godt.
Og 32 procent er opmærksomme på at holde pauser i løbet af arbejdsdagen.

Knap så mange har sænket deres ambitionsniveau, laver afspændingsøvelser eller bruger meditation, mindfulness eller lignende værktøjer for at undgå stress.

Men kun knap 18 procent af dem, som har svaret, gør slet ikke noget aktivt for at undgå stress – enten fordi de ikke har tid eller overskud, eller fordi de ikke mener, det er nødvendigt.

Grafikken herover: HK-medlemmerne, som har deltaget i undersøgelsen, er især bevidste om at få søvn og motion som forebyggelse mod stress.

Middagspause med gåtur

”Jeg holder middag (med spisning på 10-15 min.) og bruger resten af middagspausen (15-20 min.) på en gåtur i den friske luft”, skriver et medlem i en uddybende kommentar.

”Tjekker aldrig mails udenfor min arbejdstid”, skriver en anden.
Et tredje medlem skriver: ”Jeg er blevet bedre til at sige nej i mit arbejde. Stress-forebyggelse er for mig masser af frisk luft og massage en gang imellem.”

Og endelig en pointe fra et fjerde medlem: ”Jeg er blevet god til at gennemskue dårlige processer, der skaber unødigt tidspres, og jeg er blevet bedre til at få synliggjort problematikkerne og få en fornuftig dialog med min ledelse. Det skal dog siges, at dette kræver en lydhør ledelse, hvilket jeg ikke tidligere har haft.”

Halvdelen: Ledelsen gør ikke noget

Og netop hos virksomhedernes ledelser er der plads til forbedring, hvis man spørger HK Sydjyllands medlemmer.

På spørgsmålet ”Gør ledelsen på din arbejdsplads noget for at forebygge stress blandt de ansatte” svarer næsten halvdelen – 47,44 procent – ”Den gør efter min mening intet for at forebygge stress”.

23 procent svarer, at deres ledelse generelt har meget fokus på, om de ansatte har det godt.
11 procent mener, at deres ledelse er opmærksom på ikke at presse den enkelte for hårdt.
Og kun 8 procent mener, at ledelsen har en klar og tydelig stresspolitik.

De uddybende kommentarer viser også, at det er et område, hvor der er meget stor forskel fra arbejdsplads til arbejdsplads. Først et par kommentarer i den gode ende:
”Vi oplyser kort arbejdsbelastning hver dag (pr gruppe à 4 personer) til chefen. Hvis en gruppe er meget bagefter, beder chefen en eller flere af de andre grupper om at hjælpe, så alle er "med" (hvis muligt), eller så alle er "lige langt bagefter" - vi løfter i flok. Det er en god indstilling, synes jeg. Der er generelt meget fokus på at undgå stress i min afdeling, fra lederens side. Men på topniveau er ledelsen tilbageholdende med at ansætte nye folk, hvis der forsvinder en ansat.”

”Efter flere sygemeldte med stress er fokus kommet herpå. Det er godt. Jeg har indtryk af, at ledelsen vil gøre meget for at hjælpe en ud af stress og for at forebygge.”

”Ledelsen ville have en bedre smiley”

Der er dog langt flere negative kommentarer fra medlemmerne om deres ledelses fokus på forebyggelse af stress. For eksempel:

”Al information drejer sig om hvor vigtigt det er at vi arbejder mere. For ikke at miste kunderne.”

”De siger de er opmærksom på det, men det virker ikke helt sådan i dagligdagen. De er længe om at reagere, så mange i afdelingen er knækket eller tæt på at knække sammen.”

”De to chefer er selv i risiko for stress pga. det dårlige arbejdsmiljø.”

”Ledelsen lavede en trivselsundersøgelse og APV med ekstern konsulent. Undersøgelserne påpegede på det kraftigste, at der var store problemer og herefter skete intet - absolut intet. Der var selvfølgelig en masse snak, AT blev involveret, og der blev skrevet en masse og lavet en rapporter og holdt div. møder, men på sigt skete der ingen ændringer i vores arbejdsmiljø. Hvis jeg eller en kollega så påpegede, at vi nu var ved at glemme den gode takt og tone - så blev det bagatelliseret eller ironiseret som værende kontorfnidder. Vores lovbefalede repræsentant var intet værd og var fuld og helt i ledelsens lomme - engang kom vedkommende fra et møde med AT og sagde, at hun havde måttet lyve for, at tingene skulle se bedre ud, da ledelsen ville have en bedre smiley.”

Grafikken herover: 47,44 procent af dem, som har svaret i spørgeskemaundersøgelsen, mener ikke, at deres ledelse gør noget for at forebygge stress.

Forebyggelse er en by i Rusland

Tendensen og kommentarerne i undersøgelsen ligger ikke langt fra det billede, arbejdsmiljøkonsulent Kim Røhling Petersen fra HK Sydjylland har fra dagligdagen:

- På rigtig mange arbejdspladser er forebyggelse desværre fortsat en by i Rusland, og lige præcis her er der et kæmpe udviklingspotentiale. Ofte reagerer ledelsen først, når de ansatte bliver syge eller det går ud over arbejdet.
- Når den ansatte er blevet syg er det til gengæld mit indtryk, at der på mange arbejdspladser er god vilje til at ville hjælpe den syge. Desværre rækker den gode vilje ofte kun et stykke ad vejen, fordi der på mange arbejdspladser generelt set er al for lidt viden om hvad stress er, hvad stress gør ved folk, og hvordan man håndterer den både som arbejdsgiver og kollega, siger Kim Røhling Petersen.

HK Sydjyllands formand Ole Kjær undrer sig over, at alt for mange virksomheder tilsyneladende ikke gør noget for at undgå stress:
- For de har jo også selv en økonomisk interesse i at forebygge. Hvis man ser på bundlinjen, kan det bedre betale sig for firmaet at forebygge end at undvære medarbejdere, som er sygemeldt med stress, siger Ole Kjær.

HK Sydjylland sætter i det kommende år fokus på psykisk arbejdsmiljø – ligesom HK i resten af landet gør det.

Læs også: Sydjyske HK-medlemmer har ondt i arbejdsmiljøet

Læs mere om HK Sydjyllands arbejdsmiljøår her

Vinderne af konkurrencen

I forbindelse med spørgeskemaundersøgelsen udloddede HK Sydjylland 5x2 billetter til enten biograf eller Superligafodbold.

Vinderne er blevet kontaktet, og de fire af dem er her:
Lis Jensen, Tønder.
Villy Juknelis, Kolding.
Ketty Jensen, Horsens.
Birgit Olesen, Vejen.

Grafikken herover: Familien, lægen og chefen er dem, som HK Sydjylland-medlemmerne især vil gå til, hvis de er på vej til at få stress.

Arbejdsmiljø Stress HK-medlemmer

Få råd & støtte til et bedre arbejdsmiljø