Stigende stress-tal taler for sig selv

30. april 2015  |  HK Stat  |

Giv flere penge til Arbejdstilsynet frem for at beskære. Det er nødvendigt, for at tilsynet kan håndtere det voksende stressproblem på arbejdspladserne, skriver næstformand for HK Stat Peter Raben i et læserbrev i Information i dag.

Aktuelle opgørelser af stress-ramte medarbejdere sammenholdt med de økonomiske udsigter for Arbejdstilsynet fik næstformand i HK Stat Peter Raben til at reagere med et læserbrev:

Universitetsansatte magistre er særlig hårdt ramt af stress, skriver Information 27. april 2015. En undersøgelse af stress blandt akademikere viser, at næsten 3 ud af 4 oplever stress på arbejdspladsen især i det offentlige, mens en undersøgelse fra HK Privat viser, at hver anden privatansatte HK’er plages af stress. Og hver 3. medlem af HK Sydjylland har været sygemeldt på grund af stress.

Tallene taler deres tydelige sprog. Arbejdsbetinget stress er i voldsom vækst, hvilket understreges af, at anmeldelserne af stress, depression og andre psykiske erhvervssygdomme på 10 år er steget med 170 procent. Alligevel hævder DA og andre arbejdsgiverorganisationer, at problemerne med stress overdrives og henviser til, at Arbejdstilsynet (AT) giver meget få påbud inden for psykisk arbejdsmiljø. De få påbud er netop blevet kritiseret af Rigsrevisionen, der betegner indsatsen på området for utilstrækkelig og utidssvarende.

Derfor er det nødvendigt, at Arbejdstilsynet klædes bedre på til at håndtere det psykiske arbejdsmiljø. I stedet for flere nedskæringer i AT, der risikerer at miste 80 mio. kr. I 2016, må der tilføres ressourcer. Det betaler sig, fordi et dårligt arbejdsmiljø har store omkostninger økonomisk og menneskeligt. Politikerne har derfor et stort ansvar for at sikre en effektiv arbejdsmiljøindsats – og i det offentlige ordentlige forhold, så medarbejderne ikke går ned med stress.

Arbejdsmiljø