Stor opbakning til fagbevægelsen på en festlig 1. maj

01. maj 2015  |  Hovedstaden

Igen i år var der stor tilslutning til HK Hovedstadens 1. maj-arrangementer, både i huset på Svend Aukens Plads og i teltet i Fælledparken. Hverken St. Bededag, som gjorde en forlænget weekend med familien mulig, eller det omskiftelige vejr kunne holde HK’s medlemmer og fagbevægelsens støtter fra at møde op og markere den internationale arbejderdag, som i år kunne fejre 125-års jubilæum.

Velbesøgt politisk brunch

På Svend Aukens Plads tog HK Hovedstaden imod omkring 300 gæster til den politiske brunch. Her kunne de høre politiske taler fra HK Hovedstadens formand Christian Grønnemark, overborgmester i Københavns Kommune Frank Jensen, sundheds- og omsorgsborgmester Ninna Thomsen og teknik- og miljøborgmester Morten Kabell. De politiske temaer i talerne var naturligt nok det kommende folketingsvalg, opfordringen til at fjerne dagpengeforringelserne og social dumping, som lige nu aktualiseres af den faglige kamp mod Ryanair.

Men også en markant socialdemokratisk personlighed fik opmærksomhed, nemlig Anker Jørgensen. Dels fordi bogen ”Anker – et liv med fejder” blev præsenteret af forfatteren Alex Frank Larsen, dels fordi Årets Anker-pris blev uddelt. Prisen gik til Julemærkefonden for deres indsats for at hjælpe ensomme børn i alderen 7-14 år ud af isolationen og tilbage til fællesskabet på Danmarks fire julemærkehjem.

En dybt berørt direktør for Julemærkefonden Søren Ravn Jensen, modtog prisen og de 25.000 kr., som fulgte med prisen. I sin tak sagde Søren Ravn Jensen, at han var stolt og rørt over at modtage en pris fra en levende legende.

Anker Jørgensen kunne desværre ikke selv være til stede, men det var alle hans fire børn, samt svigerbørn og børnebørn. – Og Anker Jørgensen var til stede i vores tanker, som flere udtrykte det.

Efter den politisk brunch var der faneoptog fra Arbejdermuseet i Rømersgade til Fælledparken, hvor andet heat af 1. maj-aktiviteterne løb af stablen.

Stemning i Fælledparken

1. maj-stemning

I teltet i Fælledparken var der stemning og atmosfære, og gæsterne kunne høre Rosa Lund, Pia Olsen Dyhr og Mattias Tesfaye tale.

Og så skulle vinderne af årets 1. maj plakatkonkurrence kåres:

1. præmie: Sisse Sofie Hansen
2. præmie: Mette Legarth
3. præmie: Sheila Holm

Stort tillykke til alle tre, som blev hædret med henholdsvis en iPad, en middag og en biograftur.

Dagens program blev rundet af med musik fra Stig Møller og trio.

Arbejdsmarked