Svesken på disken – og tanker om trivsel

04. maj 2015  |  Midt  |

Hvordan skaber vi en ærlig og positiv kultur på arbejdspladsen? Spørg din arbejdsmiljørepræsentant, der måske lige har været på HK Midt’s mini-konference om psykisk arbejdsmiljø. Her er et par trivsel-tips fra den tankevækkende eftermiddag.

”Fokusér på det positive. Pil en situation fra hinanden og gem det positive...”, lød et af de mange klare og kloge budskaber fra foredragsholder Freddy Meyer. Under titlen ”Svesken på disken” diskede han op med tanker, som deltagerne kunne tage med sig ud i en hverdag og virkelighed, der mange steder kan blive mere rummelig og positiv. Han talte bl.a. om...:

Ros og feedback
”Vi skal huske at rose og give hinanden feedback. Vi gør alle en masse ubevidst, hvorfor vi har brug for at lære om og få nye rutiner...

Engagement
”Vi er her alle for at bidrage med noget. Så husk at bidrag...”

Respekt og rummelighed
”Vi skal ikke anklage andre. Du kender ikke deres historie og udgangspunkt...”

Ekstroverte contra introverte
”Ekstroverte lærer ved at tale med andre. Derfor elsker de at sidde i åbne kontorlandskaber, mens introverte tappes for energi, når de skal tale for meget med andre...”

Efter Freddy Meyers indlæg fortalte en Peter Kolbæk Lauritzen fra Arbejdstilsynet om de mere lovmæssige rammer om arbejdet med trivsel og psykisk arbejdsmiljø på arbejdspladsen.

Gensynets glæde

For Ann Lisbet Lending, der er arbejdsmiljørepræsentant i Teknisk Landsforbund, var det gensynets glæde i forhold til Freddy Meyer:

- Jeg har gennem årene hørt Freddy Meyer en del gange, men alligevel er han altid inspirerende. Han laver altid lidt nyt og går meget direkte på, når det handler om, hvordan vi skaber arbejdsglæde, hvilket man ellers godt kan glemme, når det går lidt for hurtigt i hverdagen.

- Desuden er det altid godt at få budskaberne opdateret. Budskaberne om, at vi skal være opmærksomme på, når nogen går og har det dårligt, og om at vi skal have respekt for hinanden. Og man kan kun blive lidt mere rummelig, når man har hørt Freddy Meyers foredrag.

- Dagen var givet godt ud...

Freddy Meyer

Freddy Meyer tegner og fortæller om det gode arbejdsmiljø og hjernens måde at fungere på.

Mødet med andre AMR-kolleger er for Ann Lisbet Lending en anden vigtig gevinst, når hun deltager i arrangementer som arbejdsmiljø-konferencen:

- Det er rart at komme ud og møde andre AMR på tværs af det hele. Jeg forsøger altid meget bevidst at sætte mig sammen med deltagere, jeg ikke kender. Det giver et større netværk, hvilket igen gør det nemmere at tage fat i hinanden, hvis der bliver brug for det, fortæller hun og fortsætter:

- Jeg synes, at arrangementet var et godt initiativ her i HK’s arbejdsmiljøår, og dagen var givet godt ud. Jeg gik opløftet derfra og med noget at reflektere over. Jeg synes, det giver noget, man kan tænke over og arbejde med på arbejdspladsen, privat osv., konkluderer Ann Lisbet Lending.

Fakta
HK Midt tilbyder arbejdsmiljørepræsentanter (AMR) en række muligheder for inspiration og opdateret viden til deres arbejde med det fysiske og psykiske arbejdsmiljø i virksomhederne.Vi inviterer dem til kurser, konferencer og uddannelse – og vi har materiale med gode ideer til, hvordan I styrker dialogen om arbejdsmiljø på arbejdspladsen.

Brug din AMR aktivt – han eller hun er klædt godt på til at hjælpe dig, når det handler om arbejdsmiljø.

Gør en forskel for arbejdsmiljøet – bliv AMR
Måske vil du selv gøre en forskel for arbejdsmiljøet på din arbejdsplads? Send en mail til HK Midt hvis du vil vide mere om dine muligheder for at blive AMR.

Arbejdsmiljø

kom til debatmøde med kandidaterne til formandsposten i lo

se alle de fordele
du kan få glæde
af som hk-medlem

HK Medlemsfordele

har du tjekket
om vi har et spæn-dende arrangement på vej?

kommende arrangementer

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK