Nordjyske HK'ere ønsker hjælp til bedre psykisk arbejdsmiljø

05. maj 2015  |  Nordjylland  |

Lovgivning og kontrol med psykisk arbejdsmiljø på arbejdspladserne skal skærpes.

Står det til nordjyske HK’ere, skal virksomhederne skal have mere hjælp og vejledning i, hvordan de skaber et godt psykisk arbejdsmiljø. Og samtidig skal offentlige myndigheder skærpe kontrollen med, at arbejdsmiljø-lovgivningen bliver overholdt på arbejdspladerne.

Det viser en spørgeundersøgelse, som Epinion har lavet for HK blandt 4.500 medlemmer over hele landet.

I undersøgelsen svarer tre ud af fire nordjyske HK-medlemmer, at offentlige myndigheder i højere grad skal hjælpe virksomhederne til et godt psykisk arbejdsmiljø. Samtidig siger næsten syv ud af ti, at offentlige myndigheder skal styrke kontrollen med det psykiske arbejdsmiljø på arbejdspladserne.

-Der er ingen tvivl om, at det psykiske arbejdsmiljø lider på mange HK-arbejdspladser, siger formand for HK Nordjylland Ivan Ziegler.

-Grundlæggende er det arbejdsgivernes ansvar at skabe et godt arbejdsmiljø, så ansatte ikke bliver syge af at gå på arbejde. I praksis skal det imidlertid gøres i et samarbejde mellem ledelse og ansatte; mellem arbejdsgiver, tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter og den enkelte medarbejder, siger han og tilføjer, at det ofte kan være nødvendigt for virksomheder at hente hjælp udefra.

Ivan Ziegler, formand for HK Nordjylland

Ivan Ziegler

Stress på jobbet skal registreres
-Fra HK vil vi kræve, at lovgivningen og kontrollen med det psykiske arbejdsmiljø bliver skærpet, ligesom politikerne må sikre øgede muligheder for rådgivning til virksomhederne, siger Ivan Ziegler, der også ønsker bedre registrering.

-At registrere hvor mange der rammes af arbejdsrelateret stress – og ikke mindst hvorfor – kan give den viden, der er nødvendig for at tage fat dér, hvor problemet opstår. Vi skal selvfølgelig også hjælpe og behandle stressramte, men målet skal være at forebygge, ikke at helbrede.

Som led i valgkampen til det kommende folketingsvalg rejser HK bl.a. debatten om forbedring af det psykiske arbejdsmiljø. Det sker efter, at HK i fokusgruppe-interviews og en spørgeskemaundersøgelse har spurgt medlemmerne om, hvilke emner, de mener politikerne skal arbejde for. Her indtager psykisk arbejdsmiljø en fjerdeplads efter emnerne dagpenge, jobskabelse og arbejdsvilkår.