Automatisk udbetalte feriepenge

06. maj 2015

Automatisk udbetalte feriepenge skal modregnes i efterlønnen, så husk at give besked, hvis du har modtaget feriepenge.

Efterløn, hængekøje

Når du skal have udbetalt dine feriepenge, så sker det normalt i forbindelse med, at du holder ferie.
Udbetalingen sker via digital selvbetjening på Borger.dk, hvor du logger ind med dit NemID og derefter følger vejledningen.

I ferieloven er der dog nævnt nogen tilfælde, hvor dine feriepenge kan udbetales automatisk, uden at du holder ferien, og uden at du har bedt om det.

Har du optjent feriepengene i ferieoptjeningsåret 1. januar – 31. december 2014, så kan dine feriepenge udbetales automatisk ved ferieårets begyndelse (den 1. maj 2015), hvis beløbet er på 1.500 kr. eller derunder, når der er trukket skat og AMB (arbejdsmarkedsbidrag). Det står i Ferielovens § 30, stk. 3.

Har du optjent feriepengene i ferieoptjeningsåret 1. januar – 31. december 2013, så kan dine feriepenge udbetales automatisk ved ferieårets afslutning (den 30. april 2015), hvis beløbet er på 2.250 kr. eller derunder, når der er trukket skat og AMB (arbejdsmarkedsbidrag). Det står i Ferielovens § 34a, stk. 1.

Feriepenge skal altid modregnes i efterlønnen
Giv os besked på hka.efterloen@hk.dk, så snart du har fået udbetalingen.

Du skal også huske at oplyse de udbetalte feriepenge på dit efterlønskort eller din halvårserklæring for den periode, hvor du har fået udbetalingen.

Uanset hvornår du har optjent dine feriepenge, så skal de modregnes i din efterløn, når du får dem udbetalt automatisk.

Det står i reglerne:

• Feriepenge optjent efter ferieloven, efter andre feriebestemmelser eller efter tilsvarende udenlandsk lovgivning, der udbetales i efterlønsperioden eller inden for 3 måneder før overgangen til efterløn, uden at ferien holdes, medfører fradrag i efterlønnen.

• Fradraget efter stk. 1 skal ske fra og med den uge, medlemmet får udbetalt feriepengene. Hvis fradraget ikke kan ske i udbetalingsugen, skal det ske i den førstkommende udbetaling af efterløn inden for 12 måneder fra tidspunktet for udbetalingen af feriepengene.

• Feriepengene medfører fradrag for det antal feriedage, der udbetales. Feriedage, der er optjent i en 6 dages uge, ganges med 5/6. Hver feriedag medfører fradrag med 7,4 timer. Der belægges med timer fra feriepengene op til 37 timer pr. uge.

• Hvis feriepengenes bruttobeløb pr. time er mindre end efterlønnen pr. time, kan medlemmet få udbetalt differencen som efterløn.

• Et medlem, som i det optjeningsår forud for overgangen til efterløn, der danner grundlag for de udbetalte feriepenge, har været ansat på nedsat tid, kan få omregnet feriepengene pr. dag for det pågældende optjeningsår til timer. Omregningen sker ved at dele feriepengenes bruttobeløb pr. dag med den seneste timeløn, medlemmet havde før overgang til efterløn. Det beregnede timetal skal fradrages i efterlønnen.

• For deltidsforsikrede medlemmer skal fradraget efter stk. 5 ske i forhold til den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid, som medlemmets efterlønssats er beregnet på grundlag af.

• Feriepenge, der udbetales automatisk, og uden at du holder ferien, kan ikke medregnes som timer til skattefri præmie.