Sådan skiller du dig ud som jobansøger

06. maj 2015

Hvordan springer netop din ansøgning i øjnene på arbejdsgiveren – ud af en bunke på 200? Drop standarderne, og lav din ansøgning, som var det første gang – hver gang. Her får du en stribe tips til hvordan.

Undgå standardindledninger

En arbejdsgiver er mest interesseret i, hvorfor netop du søger netop dette job. Men mange lægger ud med standardindledninger som ”På jobindex.dk har jeg set, I søger en systemkonsulent til jeres IT-afdeling”, ”Jeg har med stor interesse læst jobannoncen om den ledige stilling som webredaktør” osv.

Drop standarderne, og spring direkte til, hvorfor du søger jobbet. Hvis du vil skrive jobsitet, så gør det nederst i ansøgningen med en kort sætning som ”Jobannoncen er set på jobindex.dk”.

Skriv hver ansøgning på ny
Alt for mange genbruger tidligere ansøgninger. Og ja, det er hårdt at skrive mange ansøgninger. Men du skiller dig ud på en meget positiv måde, når det tydeligt fremgår, at du har målrettet din ansøgning til netop dette job.

Læs annoncen grundigt. Hvis du søger uopfordret, så gå på virksomhedens hjemmeside og på nyhedssites. Hvilke vigtige informationer får du om virksomhedens udfordringer? Hvilke faglige og personlige kompetencer efterspørger virksomheden? Når du skriver ansøgningen, så svar på, hvordan dine kompetencer og erfaringer kan skabe værdi for virksomheden til at løse dens udfordringer.

Drop klicheerne

Ansøgninger er tit fyldt med de samme klicheer. ”Jeg er holdspiller”, ”Jeg kan holde mange bolde i luften”, ”Jeg er resultatorienteret”, ”Jeg holder hovedet koldt i pressede situationer” osv. Skil dig ud ved at styre uden om klicheerne.

Kom i stedet med gode eksempler på, hvordan du f.eks. trods tidspres fik landet en opgave med en god proces og et godt resultat. Eller vis dine resultater ved at komme med konkrete tal på, hvordan salget, antal besøgende på hjemmesiden eller andet målbart så ud før og efter din indsats. Don’t tell it – show it.

Ring – før og efter samtalen
En stemme i telefonen skiller sig ud i forhold til bunker af ansøgninger. Du kan ringe, når du researcher til din ansøgning. Husk kun at spørge til viden om jobbet eller virksomheden, som du ikke kan læse ud af annoncen eller ved et hurtigt klik på hjemmesiden.

Undgå blot at ringe for at gøre opmærksom på dit navn og fortælle, hvor interesseret du er. Når du har været til samtale, kan du vise interesse ved at ringe, sige tak for en god samtale og fortælle, hvorfor du stadig er interesseret i jobbet.

Vær kreativ
Når du skriver en almindelig ansøgning med tekst, holder du dig inden for normerne. Når du laver en kreativ ansøgning, kan du skille dig ud på bedste vis og ramme plet – men du risikerer også at ramme rent ved siden af.

Tommelfingerreglen er, at du ikke skal være kreativ bare for at være kreativ. Der skal være en mening med det, som tager udgangspunkt i virksomhedens udfordringer og jobbets indhold – ikke i dine behov for at udfolde dig. Du skal fremhæve dine kvalifikationer på kreativ vis, så du ikke blot skriver, hvor kreativ du er, men rent faktisk viser det.

Hvor kreativ, du kan være, afhænger meget af branchen. Søger du ind i reklamebranchen, filmbranchen, eller skal du arbejde med sociale medier, er det oplagt at lave din ansøgning inden for disse formater. Søger du jobs, der ikke er kreative i gængs forstand, bevæger du dig på mere usikker grund.

Her er det nødvendigt, at du kender virksomheden, afdelingen og din kommende leder. Måske vil din kreativitet blive opfattet som et ”skønt med en kollega med spræl i”- men det kan også blive opfattet som ”puha, jeg er bange for, hun kommer til at kede sig med opgaverne hos os”. Stik fingeren i jorden – f.eks. ved at spørge en person, du eller en fra dit netværk kender i virksomheden.

Overvej en kort film
Hvis det føles naturligt, så kan du overveje at bruge en YouTube-konto som en del af din jobsøgning. Et budskab går tit meget klart igennem med lyd og billeder. Det viser overskud, mod, og at du er klar til at investere noget for at få jobbet.

Få din fritid med
Når en arbejdsgiver læser ansøgninger, ligner kandidaternes uddannelser og tidligere jobs tit hinanden. Derfor kan det være en god idé at skille dig ud med det, der er helt unikt for dig: Din fritid. Tænk over, hvad du gerne vil fremhæve – din fysik, dit intellekt eller dine menneskelige værdier. Skriv afsnittet om din fritid til sidst i cv’et, og lad det maks. fylde 4-5 linjer.

Kilder: jobindex.dk, stepstone.dk