Banedanmark opsiger fribefordringen

11. maj 2015  |   |   |

På et Hovedsamarbejdsudvalgsmøde mandag 11. maj meddelte ledelsen af Banedanmark, at man nu agter at opsige medarbejdernes fribefordring med udgangen af november 2015.

- Vi vil ikke acceptere at Banedanmark uden videre kan fjerne fribefordringen som er en del af medarbejdernes identitet med virksomheden og dens mission. Samtidig har vi beregnet, at der ikke spares noget nævneværdigt, og alt i alt finder vi, at denne handling, som Banedanmark er blevet presset ud i,  er benzin på bålet i den almindelige hetz mod offentlige ansatte i staten, udtaler formand Andreas Hasle, HK Trafik & Jernbane.

Banedanmark udsender i dag en orientering om beslutningen til alle deres medarbejderne, hvori virksomheden medgiver citat: ” Banedanmark er opmærksom på, at frikortet for rigtig mange har en stor værdi og symbolsk betydning, for det fælles arbejde for jernbanen, og Banedanmark havde ønsket, at det var muligt at fortsætte frikortordningen på de nuværende vilkår. Banedanmark beklager derfor meget, at frikortordningen ikke kan fortsætte, og at det på den baggrund er nødvendigt at opsige ordningen nu”.

Som et led beslutningen foretager Banedanmark nu en obligatorisk og personlig partshøring af alle de berørte medarbejdere som alle skal afgive et høringssvar hvor det forventes at de vil påberåbe sig retten til fortsat at være omfattet af fribefordringen. Fagforeningen vil udsende en vejledning til alle medlemmer til støtte for udarbejdelsen af partshøringssvaret – så snart vi er bekendt med den endelige ordlyd af Banedanmarks partshøringsskrivelse.

Ledelsen har samtidig på dagens HSU møde endvidere meddelt, at der udarbejdes en såkaldt FAQ om beslutningen til Intranettet, hvor man giver svar på de mest hyppigt forekommende spørgsmål. I den forbindelse forventes der en afklaring af alle aspekter af beslutningen - herunder om det får konsekvenser for seniorerne. Fagforeningen vil selvfølgelig varetage alle vore medlemmers interesser i takt med, at beslutningens omfang bliver klarlagt.

- Vi vil nu foretage en politisk og juridisk vurdering af situationen og sikre de fornødne modtræk til denne historisk fejlagtige beslutning. Samtidig har vi udsendt en nærmere orientering til medlemmerne gennem deres tillidsrepræsentanter om hvordan vi agter at forfølge sagen, slutter Andreas Hasle.

Retssager Løn

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK