3 tillidsrepræsentanter om udflytning af statens arbejdspladser

12. maj 2015  |  HK Stat  |

Se, hvad 3 HK Stat-tillidsrepræsentanter siger til de politiske udmeldinger om, at deres arbejdspladser måske skal flyttes til provinsen.

’Vi ligger faktisk også i Jylland’

Lane Hansen, Vejdirektoratet. Receptionist i Ressourcedivisionen og TR for 100 HK’ere.

Hvordan reagerer du og dine kolleger på de politiske udmeldinger om, at Vejdirektoratet måske skal flyttes ud af København?
- Der er nærmest blevet joket lidt med den debat herinde, for vi tror ikke, at politikerne er klar over, hvor geografisk spredt vi egentlig er. Sagen er, at vi næsten ikke kan ligge mere geografisk spredt, end vi gør i forvejen. Vi har afdelinger i Skanderborg, Fløng, Næstved, Middelfart og Aalborg foruden her i København. Dertil kommer lokale tilsynskontorer. 2/3 af vores ansatte arbejder faktisk uden for Københavnsområdet. Så diskussionen om udflytning er lidt underlig for os.

Vi tager det ikke så tungt. Der er ikke nogen af kollegerne, der ryster over det her. Hvis vores arbejdspladser kun lå i København, ville jeg være bekymret, men som sagt er vi allerede landsdækkende. Det aktuelle for os er, at vi i den nærmeste fremtid skal flytte til Kalvebod Brygge (tæt på centrum af København, red.) sammen med Banedanmark , Trafikstyrelsen og Energistyrelsen. Hvad ville du selv gøre, hvis din arbejdsplads skulle flytte?

Jeg nyder meget at kunne cykle til arbejde, men jeg ville tage med, hvis mit arbejde skulle flytte til Fløng eller Næstved. Så ville jeg prøve, hvordan det fungerede med at rejse frem og tilbage. Og derefter træffe en beslutning om at fortsætte eller søge et andet arbejde. Vi har i forvejen mange pendlere hos. Nogle kommer fx  fra Sverige, andre bor i Middelfart.

I marts 2015 foreslog Dansk Folkeparti at flytte 3 statslige arbejdspladser i København med samlet over 1.000 medarbejdere til Jylland. Vejdirektoratet, Naturstyrelsen og Energistyrelsen.

’Det vil ha’ for store omkostninger at flytte med’

Mia Quorp, Geodatastyrelsen, TR for cirka 25 HK'ere.

Venstreformand Lars Løkke Rasmussen har for nylig nævnt jer som sit eneste konkrete bud på en statslig arbejdsplads, der skal flyttes ud af København, hvis Venstre danner regering efter valget. Hvordan reagerer du og dine kolleger på den slags politiske udmeldinger?

- Åh, det er ikke anderledes, end det plejer at være i eller op til en valgkamp. Det kommer op hvert 2. år. Så til kommunalvalg, så til folketingsvalg. Medarbejderne tager det ikke så tungt længere. Men jeg undrer mig over, at politikerne vælger at skabe den usikkerhed hos statens ansatte. Det er ikke god arbejdsgiveradfærd.

Jeg er helt enig med HK Stat-formand Rita Bundgaard, når hun siger, at politikerne tager 1000-vis af statsansatte som gidsler i valgkampen ved at udstede løfter om at flytte navngivne direktorater og styrelser ud af hovedstadsområdet.

Jeg mener ikke, at det vil kunne betale sig at rykke vores arbejdsplads til fx Aalborg. Og man skal huske, at der er et ophæng til et departement (Miljøministeriets departement, red.). Vi er faktisk blevet endnu mere politiske de senere år. Det kræver, at vi er tæt på ministeriet.

Det vil have for store omkostninger (at flytte med, hvis Geodatastyrelsen bliver rykket op med rode, red.). Børn skal skifte institutioner og skoler, mænd og koner skal skifte job. Boliger skal skiftes ud.

Men vi er ikke opskræmte, vi betragter debatten nu som et lille skvulp. Og det bliver sikkert et større, når valgkampen rigtigt kommer i gang.

For tiden er Geodatastyrelsen ved at få ombygget sit lejemål på Rentemestervej i Københavns Nordvestkvarter, så der fremover bliver færre og billigere kvadratmeter at betale husleje for.  Huslejeniveauet i det centrale København bliver ofte nævnt som argument for at flytte statslige arbejdspladser ud af byen. Mia Quorp tror dog ikke, at den skæbne vil overgå hendes Geodatastyrelse.

’Har de nu tænkt sig godt nok om?’

Bodil Weiss, TR og enhedssekretær i Jura, Tilskud og Projekter i Naturstyrelsen.

"At Naturstyrelsen ligger midt i København er jo nærmest komisk i sig selv." Sådan sagde den konservative finans- og kommunalordfører Mike Legarth for nylig til Jyllands-Posten. Både Konservative og Dansk Folkeparti er klar til at give styrelsen ny adresse et sted i Jylland. Hvordan reagerer I medarbejdere på den melding?

- Umiddelbart var folk helt oppe at køre. ’Åh, nu skal vi flytte’, sagde de. Siden faldt gemytterne mere til ro. Nu er der ikke rigtig nogen, der taler om det længere.

Det er jo ikke første gang, at kloge hoveder foreslår at flytte statslige arbejdspladser ud af København. Heller ikke vores. De var også efter os, dengang vi hed Skov- og Naturstyrelsen. Men det er første gang, at de foreslår noget konkret.

Blandt styrelsens tillidsfolk tror vi ikke på nogen udflytning. Vi spørger os selv, om de nu har tænkt sig godt nok om. Vi har jo i forvejen 21 afdelinger ude i landet. Kun 35 procent af styrelsens cirka 1.300 medarbejdere arbejder i København. Og som styrelse er vi for politisk centrale til at flytte væk fra minister og departement. Jeg er ikke bekymret.

Det ville jo koste en formue, hvis vi boede i Viborg. Alene da vi boede i Hørsholm (30 km nord for København, red.) kostede det en bondegård i taxaregninger.

Vores erfaring er, at omstruktureringer medfører store omkostninger i form af tab af medarbejdere, viden og kompetencer – fordi mange ansatte ikke har kunnet flytte med arbejdspladsen.

Hvad huslejen angår, så bor vi jo ikke det meste sexede sted. I Haraldsgade ligger vi billigt, og vi har boet her længe.

Hvad nu, hvis I bliver flyttet til Viborg?

- Så siger HK-kollegerne op! Ikke mange ville flytte med!

Naturstyrelsen har under skiftende regeringer oplevet organisationsændringer og nye placeringer af sine arbejdspladser, fx i forbindelse med kommunalreformen i 2007. Hver gang har det haft sin pris, siger Bodil Weiss.

En myte at statsjob klumper sig sammen i København

Statens arbejdspladser i politisk spil

Politik HK-medlemmer

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK