En myte at statsjob klumper sig sammen i København

12. maj 2015  |  HK Stat  |

Modsat den gængse opfattelse er kun hvert 4. statsjob placeret i København, og andelen af statslige stillinger i hele i hovedstadsregionen falder. Siden 1996 er områdets andel af alle statsjob i Danmark faldet fra 46 til 44 procent.

Mens debatten om at flytte statslige arbejdspladser fra hovedstadsområdet til provinsen ser ud til at blive en del af valgkampen, viser en ny opgørelse overraskende, at der faktisk bliver færre statsjob i de 29 kommuner i hovedstadsregionen – både totalt og i forhold til udviklingen i de øvrige regioner.

Over de seneste 19 år er der blevet cirka 5.000 færre statsansatte i regionen, som dækker fra Bornholm i øst til blandt andet Frederikssund og Helsingør i nord. Samtidig er det samlede antal af statsansatte i Danmark stort set uændret nu i forhold til for 19 år siden.

Kun hver 4. statsansatte – det vil sige cirka 50.000 mennesker – arbejder i selve København. Det svarer til mellem 22 og 25 procent af alle statsansatte, afhængig af hvilket datagrundlag man bruger.

Relativt færre statsjob i hovedstadsregionen

Tallene fremgår af en opgørelse, HK Stat har foretaget på grundlag af udtræk fra Finansministeriets forhandlingsdatabase og tal fra Danmarks Statistik. Tallene viser, at antallet af statsansatte i hovedstadsområdet er faldet markant sammenlignet med udviklingen i de øvrige regioner i landet.

Konsulent Thomas Lynge Madsen fra HK Stat, der har skrevet de statsansatte i mandtal, siger:

- Den klare konklusion er, at hovedstadsområdet ikke er løbet fra resten af Danmark, når det handler om statslige arbejdspladser de seneste 19 år. (Det er så langt tilbage, Finansministeriets forhandlingsdatabase giver mulighed for at gå, red.). Tværtimod er andelen faldet lidt. I selve København er andelen af statsjob i forhold til resten af landet nogenlunde uforandret siden 1997.

Brug for fakta i udflytningsdebatten

Konsulentens gennemgang af tallene viser også, at antallet af HK’ere i staten generelt kun er faldet ganske lidt over de seneste 2 årtier. Men i hovedstadsområdet er både antallet og andelen af HK’ere i staten faldet: I 1996 arbejdede cirka 60 procent af stats-HK’erne i hovedstadsområdet. I dag er det kun godt 52 procent af alle statens HK’ere, der tjener deres løn her.

- Vi har lavet opgørelsen for at kaste nogle fakta ind i debatten om placeringen af statslige arbejdspladser. Det er en udbredt opfattelse, at der hele tiden bliver flere af statens arbejdspladser koncentreret i hovedstadsregionen – men tallene kan ikke bekræfte den gængse opfattelse, siger Thomas Lynge Madsen.

Han konstaterer, at 3 af de styrelser og direktorater, som flere politiske partier har foreslået flyttet ud af København, allerede har mange af deres arbejdspladser liggende uden for hovedstadsområdet. Det gælder fx Naturstyrelsen, der ifølge Finansministeriets tal har 54 procent af sine medarbejdere ansat uden for Region Hovedstaden. I Fødevarestyrelsen er andelen af job ude i landet hele 65 procent, mens Vejdirektoratet har næsten hver 2. ansat uden for regionen.

- Mange har en opfattelse af, at statens job i ekstrem grad er klumpet sammen i hovedstadsområdet. En del af dem er formentlig ikke klar over, at adskillige styrelser og direktorater faktisk har deres medarbejdere spredt ud over hele landet, vurderer Thomas Lynge Madsen.

Statsjob

Statens arbejdspladser i politisk spil

3 tillidsrepræsentanter om udflytning af statens arbejdspladser

Politik HK-medlemmer