Statens arbejdspladser i politisk spil

12. maj 2015  |  HK Stat  |

Carsten Hansen

Minister for by, bolig og landdistrikter Carsten Hansen (S).

Selv om staten kun beskæftiger en brøkdel af danskerne, er der stor politisk interesse for, hvor i landet statens arbejdspladser skal ligge. Flere partier foreslår op til valgkampen konkrete styrelser flyttet fra København til provinsen. I HK Stat, som har over 40 procent af sine medlemmer i hovedstadsområdet, deler spørgsmålet vandene.

Omkring 200.000 af Danmarks i alt 2,6 millioner arbejdspladser er statslige. 44 procent af statsjobbene er i hovedstadsregionen. Selve Københavns Kommune huser op mod hvert 4. job i staten. Og det er for mange, mener fx foreningen Staten i hele Danmark:

’Danmark bliver vredet skævt, hvis styrelser og statslig opgaveløsning centraliseres i hovedstaden,’ mener foreningen blandt andet. Derfor vil foreningen arbejde for ’et mere balanceret Danmark, for vores vedkommende især hvad angår placering af statslig opgaveløsning’.

Det fremgår af en redegørelse, som en af initiativtagerne har skrevet. Hende kommer vi tilbage til.

Stemmer i udkanten

Debatten om affolkningen af landdistrikterne og om, hvordan det såkaldte Udkantsdanmark skal overleve i fremtiden, har længe taget til. Og flere politiske analytikere har bemærket, at stemmerne fra netop Udkantsdanmark kan blive afgørende for det kommende folketingvalg.

Om den vurdering holder vand skal være usagt. Et faktum er, at partierne i blå blok de seneste måneder har lagt op til at flytte navngivne statslige arbejdspladser ud af hovedstadsområdet, hvis den vinder regeringsmagten ved det kommende folketingsvalg.

Ved at flytte arbejdspladser fra storbyens stenbro til provinsen vil partierne blandt andet gøre op gøre op med, hvad nogle opfatter som mange års centralisering. Og de vil bidrage til vækst og udvikling i områder, der ellers er truet af nedlukning. Nogle politikere foreslår også at flytte bestemte statslige arbejdspladser lige præcis til deres kommune eller til den kreds, hvor de er valgt.

Fra land til by i årtier

Danskernes ensrettede bevægelse fra land til by har stået på siden 1950’erne. Og den går stadigt hurtigere. Lige som det sker overalt i verden. Herhjemme styrer halvdelen af landets areal direkte mod total affolkning, skrev Weekendavisen i marts. I artiklen ’En ubekvem sandhed’ fortæller landskabsarkitekt Christian Achermann om sin minutiøse kortlægning af, hvor i Danmark affolkningen foregår, og hvor stor den er. Han konkluderer:

'Ingen mennesker i Danmark kan levere en politik, der kan ændre det her. Der findes ikke statslige arbejdspladser nok i hele landet til at vende udviklingen.'

Minister for by, bolig og landdistrikter Carsten Hansen (S) har nogenlunde samme pointe:

'Det er jo ikke sådan, at en enkelt styrelse redder vores yderområder. Typisk skal de jo indgå i en faglig og økonomisk forsvarlig sammenhæng. Vi har ikke noget imod at kigge på det, men der er ikke det, der løfter vores yderområder', sagde han for nylig til Information.

Avisen havde spurgt ham, hvorfor regeringen ikke foreslår udflytning af statslige arbejdspladser som et af de vækstinitiativer, der blandt andet er målrettet landdistrikterne.

Diskussionsemne også i HK

Men det faktum, at statslige arbejdspladser næppe standser vandringen mod de store byer, ændrer selvfølgelig ikke ved, at der er lagt op til kamp om de relativt få statslige arbejdspladser, der er at gøre godt med.

En af aktørerne er som nævnt foreningen Staten i Hele Danmark. Den er interessant set fra en HK-vinkel: For i HK ligesom på Christiansborg deler diskussionen om udflytning af statens arbejdspladser sindene. Og det var nemlig den daværende formand for de statsansatte HK’ere i Nordjylland, Jette Videnkjær, der tog initiativet til foreningen. Det skete allerede i 2012 i et samarbejde mellem HK Stat Nordjylland, Aalborg Universitet og Nordjyske Medier. Først i år blev initiativet officielt til en forening.

Den nordjyske visionskonference om ’Staten i provinsen’

Professor: Hjælp København - flyt statsinstitutioner ud af byen

'Vi er ikke ude på en hurtig strandhugst i København, tværtimod arbejder vi på at få et bedre vidensgrundlag og en mere åben og visionær dagsorden i forhold til den optimale, langsigtede og vidensbaserede placering af statslig opgaveløsning i fremtiden,' skriver Jette Videnkjær om hensigterne i foreningen, der har den tidligere konservative sundhedsminister Jakob Axel Nielsen som formand.

Han blev valgt forud for en konference i februar i år om statslige flere statslige arbejdspladser på Fyn. Konferencen var arrangeret af formanden for de statsansatte HK’ere på Fyn, Brita Andersen. ’Staten i hele samfundet’, hed konferencen, der havde deltagelse af en række folketingspolitikere og minister Carsten Hansen.

Første skridt på Fyn om statslige arbejdspladser i hele samfundet

Hovedstads-HK’ere mod tvangsudflytning

Mens flere af HK Stats lokalafdelinger altså har engageret sig i at skaffe nye statslige arbejdspladser til deres eget område, tager formanden for HK Stat Hovedstaden Ulla Moth-Christensen sine medlemmer fra København og resten af Hovedstadsregionen i forsvar.

- Vi er imod tvangsudflytning af eksisterende statslige arbejdspladser. At løse problemerne med manglende vækst og beskæftigelsesmuligheder i nogle dele af Danmark ved at årelade hovedstadsområdet for statslige arbejdspladser er hverken rationelt for samfundet  eller til gavn for den samlede HK-beskæftigelse, mener hun.

- At udflytte eksisterende statslige arbejdspladser er både voldsomt dyrt og ineffektivt, og det kan have store sociale konsekvenser for de ansatte. Staten er på skrump, specielt HK-stillingerne bliver nedlagt til fordel for akademikerjobs, siger Ulla Moth-Lund Christensen.

Man kunne derimod med fordel se på, hvor nye statslige arbejdspladser kan ligge ud fra en strategisk vurdering, mener hun.

HK-job i staten mere end staten i Danmark

Både Brita Andersen fra Odense og Ulla Moth-Lund Christensen fra København sidder i HK Stats nationale bestyrelse. Her er linjen, at udflytning ikke må gå ud over de ansatte og det er bedre at overveje placeringen af nye statslige arbejdspladser end at flytte rundt på eksisterende.

- For os handler det mere om HK-job i staten end om staten i Danmark, siger Rita Bundgaard, formand for HK Stat Danmark.

Tag ikke statens ansatte som gidsler i valgkamp

En myte at statsjob klumper sig sammen i København

3 tillidsrepræsentanter om udflytning af statens arbejdspladser