HK'ere bag rattet i trafikkontrolvogne

13. maj 2015  |  MidtVest  |

Et forsøg med at lade HK’ere bemande de nye trafikkontrolvogne var noget af det, der blev drøftet, da Rita Bundgaard, formand for HK Stat, tirsdag 12. maj besøgte Midt- og Vestjyllands Politi i Holstebro.

Rita Bundgaard, som var i selskab med Hans Christian Fløe, formand for HK Stat MidtVest, så blandt andet det nye Administrativt Center Vest og det servicecenter, hvorfra kontakten med borgerne foregår.

Midt- og Vestjyllands Politi har med succes siden 2009 ladet HK’ere på lige fod med betjentene varetage opgaverne i servicecentret, så betjentene kan bruge mere tid på andre politimæssige opgaver. Midt- og Vestjyllands Politi har tidligere haft forsøg med HK’ere, der blev brugt som civile anklagere, og som eneste politikreds i Danmark starter Midt- og Vestjyllands Politi om kort tid en forsøgsordning, hvor HK’ere skal bemande de nye trafikkontrolvogne.

Der er lavet et internt stillingsopslag, og tanken er, at vognene skal være kørende med HK’ere bag rattet inden sommerferien. Forsøget løber ind til udgangen af 2016, og politidirektør Jens Kaasgaard har store forventninger til det.

- Vi vil gerne styrke den administrative backup på de syv lokalstationer i vores område, og udover at bemande trafikkontrolvognene skal HK’erne løse administrative opgaver på lokalstationerne, fortæller han.

Værdifuld viden

Rita Bundgaard, formand for HK Stat, og Hans Christian Fløe, formand for HK Stat MidtVest, på besøg i servicecentret hos Midt- og Vestjyllands Politi, hvor HK’ere varetager en del af opgaverne.

Rita Bundgaard, (i midten) formand for HK Stat, og Hans Christian Fløe, formand for HK Stat MidtVest, på besøg i servicecentret hos Midt- og Vestjyllands Politi, hvor HK’ere varetager en del af opgaverne.

For Rita Bundgaard var det interessant at høre om samspillet mellem de forskellige faggrupper hos Midt- og Vestjyllands Politi.

- Det har været spændende at se, hvordan man tør arbejde på en måde, hvor man i en fælles løsning af en kerneopgave bruger de ressourcer, som man har, siger hun.

Midt- og Vestjyllands Politi har også ansat akademikere til at løse opgaver i ledelsessekretariatet, og Jens Kaasgaard fortæller, at Midt- og Vestjyllands Politi gerne i højere grad vil benytte sig af forskellige faggrupper.

- Det kunne være it-eksperter eller revisorer, som vi ansætter til at hjælpe med opklaringen af økonomisk kriminalitet, forklarer han.

Under besøget blev der også drøftet kompetenceudvikling, arbejdsmiljø og brugen af digitalisering, og hvad den betyder for HK’ernes arbejdsdag.

- Statens arbejdspladser er mange og forskellige, og jeg kan rigtigt godt lide at komme på arbejdspladsbesøg. Den viden, jeg oplever, at jeg får under besøgene, er det, som præger arbejdet ved forhandlingsbordet og de initiativer, jeg sætter i gang, fortæller Rita Bundgaard.

Forandringer i arbejdslivet Arbejdsmarked

Du kan også få vejledning om Efteruddannelse

Bestil tid her

Følg HK MidtVest på Facebook
lokale kurser
nyheder & debat

Se facebookside

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK