Fremgang i folketallet er meget ulige fordelt

18. maj 2015  |  HK Kommunal  |  Lars Friis

I løbet af de næste 25 år bliver der ni procent flere danskere, men tallet dækker over en meget skæv fordeling. København bliver en tredjedel større, og flere andre storbyer vokser også, mens Lolland, Læsø og Bornholm må sige farvel til op mod hver femte indbygger.

Danmark får flere indbyggere, og det er især storbykommunerne og kommunerne omkring København, der kan forvente vækst i befolkningstallet i løbet af de kommende år. Det viser nye tal for befolkningsfremskrivningen, som Danmarks Statistik har offentliggjort på baggrund af beregninger foretaget i samarbejde med den uafhængige institution Dream-Gruppen.

Københavns Kommune vil vokse til 766.000 indbyggere, hvilket er en stigning på 32 procent i forhold til i dag. Klemt inde midt i hovedstadskommunen er der alligevel plads til vækst i Frederiksberg Kommune, der vokser med 20 procent til 124.000 indbyggere. Fra et mere beskedent udgangspunkt er der også stor vækst i befolkningstallet i alle omegnskommunerne samt i alle kommuner, der i dag har mere end 80.000 indbyggere.

Færre indbyggere i 30 kommuner

I 30 kommuner vil indbyggertallet til gengæld falde. Landets mindste kommune, Læsø, vil opleve den største reduktion, idet en ud af fem indbyggere vil være væk om 25 år. Den noget større Lolland Kommune mister indbyggere i næsten samme størrelsesorden, idet 18 procent af de 43.000 indbyggere vil være væk i 2040.

Ved kommunesammenlægningen i 2007 var befolkningstallet 48.000, og alt tyder altså på, at kommunaldirektør Thomas Knudsen og hans medarbejdere i Lolland Kommune også i de kommende mange år må kæmpe med de udfordringer, som Kommunalbladet beskrev tidligere på året.

På solskinsøen i Østersøen røg indbyggertallet sidste år ned under den magiske grænse på 40.000 – det laveste tal i mere end 100 år. Det er et voldsomt fald fra midt i 1960'erne, da næsten 49.000 mennesker var bosat på Bornholm. Ifølge prognosen vil antallet falde yderligere i de kommende år, så der i 2040 er knap 34.000 beboere på klippeøen.

Læs mere i Nyt fra Danmarks Statistik (pdf) eller find din egen kommune i Statistikbanken.