5.5 millioner bliver startskud til ny spilbranche i Region Midtjylland

18. maj 2015  |  Samdata

Uddannelsescentret Viden Djurs modtager 5.5 millioner kroner til projektet Game Hub Scandinavia, der skal skabe 40 nye spilvirksomheder i Region Midtjylland.

Game Hub Scandinavia er et fælles nordisk EU-projekt, der løber over tre år og har partnere i både Danmark, Sverige og Norge. Det samlede budget er på 29,7 mio. kroner og skydes i gang i august 2015, hvis finansieringen falder på plads.

Bygger videre på en succes

Projektets forløber med navnet Scandinavian Game Developers løb fra 2011 til 2014 og resulterede i 22 nye spilvirksomheder i regionen. Det er erfaringerne fra det projekt, der nu skal bygges videre på, forklarer Jonatan Yde, campuschef på Erhvervsakademi Dania i Grenaa, hvor der blandt andet uddannes datamatikere med særligt fokus på spilprogrammering.

“Hvor Scandinavian Game Developers fokuserede på at støtte de studerende i at etablere virksomheder, mens de var i gang med deres uddannelse, fokuserer Scandinavian Game Hub på at få skabt bæredygtige virksomheder, der fortsætter efter endt studietid. Sigtet i Scandinavian Game Hub er længere og mere ambitiøst", fortæller Jonatan Yde.

De danske partnere i projektet består, ud over Viden Djurs og Erhvervsakademi Dania, af The Animation Workshop i Viborg samt Aalborg Kommune.

40 nye virksomheder og 100 nye jobs i regionen

I alt skal der udvikles mindst 100 nye virksomheder i Danmark, Sverige og Norge, hvoraf minimum 40 skal ligge i Region Midtjylland. Afdelingsleder for VID projekter på Viden Djurs, Tove Ingerslev, ser projektet som startskud til en helt ny branche i regionen med udgangspunkt i små opstartsvirksomheder:    “

Jeg kan sagtens forestille mig, at der i starten bliver 100 nye arbejdspladser i Region Midtjylland, og at det på sigt vokser til endnu mere. Vi mener selv, at vi er i gang med at etablere en helt ny branche i regionen."

Ikke kun underholdningsspil

For at skabe endnu en succes er det nødvendigt at opfatte spil i bred forstand og kigge mod nye anvendelsesområder, hvor computerspilelementer kan anvendes:

"Der er ingen tvivl om, at velfærds- og sundhedsteknologien bliver et kæmpestort marked i fremtiden, Hvis man flytter begrebet gamification [brugen af spiltænkning og spilmekanikker, red.] ind i genoptræning, kan det ligefrem blive sjovt at genoptræne. I stedet for at lave øvelser, der føles som kedelige gentagelser, kan man forestille sig et computerspil, der gør det svært at lade være med at bevæge sig i forhold til det, man skal i spillet, alt imens man får genoptrænet sig selv.” uddyber Tove Ingerslev.

Herudover er nye markeder som for eksempel det asiatiske i projektets kikkert. Udgangspunktet for, hvordan de nye produkter skal skabes og nye markeder nås, skal findes i forskning, blandt andet fra projektets universitetspartnere i Sverige.

Drømmer om klynge

“Vores drøm er, at virksomhederne kører videre som selvstændige virksomheder i en stor klynge, der kender hinandens kompetencer og kan hyre hinanden ind, når de får store opgaver. At de ser en værdi i at blive i nærheden af hinanden rent geografisk, og at vi i Viden Djurs bliver så gode til at facilitere virksomhedernes etableringer. At det bliver en proces, som vi fortsætter med i fremtiden, samtidig med at det eksisterende miljø af spilvirksomheder hele tiden vokser", fortæller Tove Ingerslev.

Links:

Pressemeddelelse om Game Hub Scandinavia (Linket virker ikke pr. 22. juni 2017).

Audiointerview med Jonatan Yde

Audiointerview med Tove Ingerslev

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK