Tjek din lønseddel

18. maj 2015  |  Nordjylland

FAGLIG KOMMENTAR: Går virksomheden konkurs, kan du miste penge, du har til gode, hvis du ikke selv har krævet dem af din arbejdsgiver.

Kirsten Estrup Madsen

Af Kirsten Estrup Madsen
Formand for HK Privat Nordjylland

Når du handler i den lokale dagligvareforretning tjekker du så din bon, om beløbet svarer til dine indkøb? Studser du, hvis beløbet, du skal betale er enten under eller over det skønsmæssige beløb? Hvis ikke så kan det være en god ide at gøre det. Varer kan ved en fejl være tastet med forkert pris eller antal.

Det samme gælder, når det handler om din lønseddel. Her er det også dit eget ansvar at sikre, at du får den rigtige løn, pension mv.

Når vi kigger tilbage til 2009, var det små og mindre nordjyske virksomheder, der måtte dreje nøglen og gå konkurs. Nu ser vi desværre også at ”gamle” virksomheder følger samme skæbne i Nordjylland. I Nordjylland stiger antallet af konkurser, og det oplever vi også HK Nordjylland.

Når en virksomhed går konkurs, betyder det rigtigt meget for de medarbejdere, som ryger med i købet. Det er ikke kun en plads i arbejdsløshedskøen, de skal slås med – nej der er rigtigt mange følgevirkninger.

Det kan tage flere år at få sluttet en konkurssag og få gjort konkursboet op. Medarbejderne kan have haft penge til gode i form af bonus, overskudsdeling eller lignende. Disse penge vil indgå i konkursboet og oftest vil der være meget få penge at gøre med. Medarbejdere vil som oftest enten ingenting få eller kun et par procent af det, de skulle have haft.

Det kan også handle om pension. Pensionen kan stå opført på ens lønseddel på trods af, at arbejdsgiver har holdt pengene tilbage og derved ikke indbetalt til pensionen. Har den manglende indbetaling stået på i mere end 6 måneder – og har man som medarbejder ikke skriftlig dokumentation for at have gjort arbejdsgiver opmærksom på den manglende indbetaling – så mister man retten til pensionen. En ganske ulykkelig situation.

Vi oplever desværre, at medlemmer ikke tjekker deres lønseddel og hvis de gør, ikke ved, at de selv skal tjekke, at pensionen bliver indbetalt. Vi har oplevet, at medlemmer ikke har fået lønseddel. Og vi har oplevet, at medlemmer af en eller anden årsag undlader at få deres bonus udbetalt, men lader det stå i virksomheden, med det resultat at de måske mister det hvis virksomheden går konkurs.

Vi kan kun opfordre til, at du går din lønseddel igennem. Er den svær at gennemskue, vil der altid være hjælp at hente i fagforeningen.

Tålmodighed kostede Michael 55.000 kroner

Den dengang 23-årige Michael Nielsen brændte for jobbet, da han i juni 2012 startede som eventkoordinator-elev på et diskotek i Aalborgs Jomfru Ane Gade.

Så begejstret var han, at han interesserede sig mindre for, om han fik den løn, han skulle have, om han fik ekstra betaling for overarbejde og indbetalinger på pensionskontoen. Det var nu også svært at kontrollere, for lønsedler så han ikke noget til...

Læs historien

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK