14 år uden TR: Nu tager Anja og Helle teten

19. maj 2015  |  DL  |  HK Kommunal  |  Lars Friis

Anja Ellehave (th) og Helle Bill var knapt nok blevet valgt, før kollegerne kom til dem. Også med personmlige forhold på jobbet. Foto: Thomas Søndergaard

Efter 14 år uden tillidsrepræsentanter for lægesekretærerne på Vejle Sygehus er Helle Bill og Anja Ellehave nu trådt til. De er drevet af muligheden for at skabe sammenhold, gøre noget for andre og profilere faget, samtidig med at de selv kan få indsigt og indflydelse.

Belgien fungerede for nogle år siden i halvandet år uden en regering, så selvfølgelig fik det heller ikke katastrofale følger for patienterne, at de 150 lægesekretærer på Vejle Sygehus i en lang periode ikke havde nogen tillidsrepræsentant. At så stor og engageret en faggruppe ikke havde nogen til at repræsentere sig gennem 14 år, er alligevel ret enestående i HK-sammenhæng.

Da den faglige konsulent fra HK Sydjylland besøgte hospitalet op til jul sidste år, gjorde hun derfor endnu et forsøg på at få nogen til at melde sig. Og endelig lykkedes det. 19. februar blev Helle Smidt Bill valgt som tillidsrepræsentant for de 12 HK-medlemmer på Onkologisk Afdeling, og på generalforsamlingen i Medicinsk Ambulatorium blev Anja Ellehave 3. marts valgt som repræsentant for 13 kolleger.

De har begge taget tilløb gennem nogen tid, for de har jævnligt oplevet et behov for at have en tillidsvalgt at sparre med.

- Vi har jo lokale lønforhandlinger, og det har været meget tys-tys, hvor vi har skullet indstille os selv. Vi har haft tilbud om at involvere en faglig konsulent fra afdelingen, men jeg ved ikke, om nogen har benyttet sig af det. Jeg tror, at den manglende tillidsrepræsentant har haft negativ betydning for vores lønudvikling, vurderer Helle Bill.

- Vi har i vores afdeling haft en del overarbejde, og vi vil gerne give den en skalle, når opgaverne kræver det. Der blev indført systemer, som egentlig skulle være mere effektive og give besparelser, og vi knoklede med at få dem til at fungere. Det gjorde vi gerne i en overgangsperiode, men det blev bare ved og ved, og jeg kunne se, at andre faggrupper med tillidsrepræsentanter var bedre til at få lavet nogle aftaler om overarbejde, så de fik mere ud af at arbejde ekstra, fortæller Anja Ellehave.

Hun husker også en episode, hvor hun var ansat i en anden afdeling og havde som opgave at være referent ved møder i LMU, Ledelses- og Medarbejderudvalget. Hun sagde ja til opgaven under forudsætning af, at hun kunne får bevilget et kursus i at være referent.

- Men da jeg selv foreslog et to-dages kursus til omkring 3.000 kr., blev det blankt afvist. Det var i grel modsætning til, hvad andre faggrupper kunne få bevilget af kurser og konferencer. Der kunne jeg godt have brugt en tillidsrepræsentant, siger Anja Ellehave.

Gerne 8-10 flere

De er begge blevet involveret i ansættelsesudvalg, og de var knap blevet valgt, før kollegerne begyndte at henvende sig. Anja Ellehave blev kontaktet, før hun overhovedet var blevet registreret som tillidsrepræsentant.

- Der har helt klart været et behov for en at gå til, også med personlige forhold i relation til jobbet. Og behovene vil nok vokse, efterhånden som det går op for folk, at der et sted at henvende sig, mener Helle Bill.

At der tidligere har været brug for en tillidsvalgt, husker hun fra den forrige tillidsrepræsentant, der var ret alene om opgaven.

- Hun havde frygtelig travlt hele tiden. Det var vi alle sammen klar over, og jeg tror, at det skræmte mange fra at påtage sig hvervet, da hun gik af.

Af samme grund vil de to også gerne have flere kolleger fra de andre afdelinger på banen.

- Vi vil gerne være 8-10 tillidsrepræsentanter mere. Det vil kun være fint, hvis vi var nogle flere til at drøfte sager og fordele opgaverne imellem, mener Helle Bill.

Erfaring er en fordel

Helle Bill var i 2014 på HK-kurset ”TR på vej”, som hun gerne vil anbefale til andre, der overvejer at melde sig som tillidsrepræsentant. Det er for alle, der er nysgerrige efter at vide, hvad en tillidsrepræsentant laver.

Indholdet på de tre kursusdage:

• Den formelle vej til at blive valgt som tillidsrepræsentant (TR)
  • Betydningen af et valg for mine kollegaer, ledelsen og mig selv
  • Mine overvejelser og motivation i forbindelse med at lade mig vælge
  • Målsætning og handlingsplan for det videre forløb
  • Viden om en TR’s roller og opgaver på arbejdspladsen
  • Dit motiverende værdisystem og konfliktsystem

Næste kursus afvikles i september. Læs mere via dette link.

Helle Bill er 44 år, Anja Ellehave et år yngre, og de fulgtes i øvrigt ad, da de tog lægesekretæruddannelsen i 2000-2002. Siden har de dog været adskilt, da Anja Ellehave i den mellemliggende periode har været ansat på Kolding Sygehus i 12 år.

At det netop er i denne periode af deres liv, at de påtager sig tillidsopgaven, er ikke helt tilfældigt. Helle Bill har tre børn i alderen 17-22 år, mens Anja Ellehave har to på 17 og 10 år.

- Det giver jo mere frihed at have store børn. Jeg har stor lyst til at tage tillidsrepræsentant-uddannelse, og disse kurser afvikles som internatkurser. Det kan godt være svært at passe ind, hvis man har små børn, siger Helle Bill.

- Og så gør det heller ikke noget, at man har erfaring, før man påtager sig hvervet. Vi lægesekretærer har jo efterhånden været vidne til en del. For nogle år siden blev vi nærmest betragtet som en gruppe, man helt kunne spare væk eller kunne erstatte med uuddannede. Den bekymring har vi heldigvis ikke længere. Nu har sygehusledelsen indset, at vi i høj grad bidrager til at få sundhedsvæsenet til at køre, supplerer Anja Ellehave.