Er regneark troværdige som baggrund for beslutninger?

19. maj 2015  |  Sjælland  |

I sparerunder vil der altid være tabere og vindere. Eller vil der? Det kommer an på, hvilket grundlag man træffer beslutninger på, og hvad der danner baggrund for dem.

Foto af regneark

I Sjællandske fremgik det for nylig, at der var politisk uenighed i Slagelse Byråd om kommende besparelser. Der skal blandt andet spares på det administrative område ved at oprette et centralt TAO center, nedlægge ’dobbeltarbejde’ og slut med bogføring på skolerne og i resten af kommunen.

Mig bekendt lå mange af opgaverne omkring administration og økonomi centralt for få år siden. Så blev det lagt decentralt til skoler og institutioner, uden der i øvrigt ’fulgte penge med til opgaveløsningen’. Og nu skal det så igen være centralt (TAO center), og vupti så kan man spare 17 mio., svarende til 40 medarbejdere. Dette virker noget optimistisk. Indpakningen hedder effektiviseringer, men i min bog hedder det besparelser, som fører til afskedigelser.

Men – hvad er det så, der ligger til grund for beslutningen om besparelsen? Set udefra forekommer det, at politikerne har truffet en beslutning om besparelser på baggrund af et regneark. Et regneark er taknemmeligt, især hvis der startes med, hvad resultatet skal være. Hvis målet er en besparelse på 17 mio., kan regnearket selv regne baglæns. Det er meget smart, men har det hold i virkeligheden? – Det er ikke vores opfattelse i HK.

Et eksempel fra skoleområdet viser, at der hersker forskellige opfattelser af virkeligheden, og hvad der kan spares.

Citeret fra avisen:

- ...ikke er hensigtsmæssigt, at man sidder og laver ansættelsesbreve decentralt.

Ifølge de ansatte har de aldrig gjort det. Der bliver lavet en enkelt blanket til lønkontoret, som så udformer selve ansættelsesbrevet. I HK kan vi ikke se, at den forretningsgang fremover kan spares væk.

Noget tyder på, at politikerne tror, de er ved at spare en masse administration decentralt – som slet ikke er der på nuværende tidspunkt. Er der tænkt på øget digitalisering? Er tillidsdagsordenen med i beslutningen, for derved at komme unødig bureaukrati til livs?

På spørgsmål om besparelser svarer politikere altid: ”Vi sparer ikke på kerneområder, men vi sparer på det administrative område”. Det bliver endda meldt ud, at besparelsen ikke vil kunne mærkes, da der ikke er tale om borgernære opgaver.

Fakta er, at administrative medarbejdere bruger ca. 85 % af deres arbejdstid til borgernære opgaver og er i direkte kontakt med borgere. Når der bevidstløst tales om at spare på det administrative personale, vil servicen til borgerne blive ringere.

Så borgerne i Slagelse Kommune vil komme til at opleve serviceforringelser, både direkte og indirekte, når den fulde besparelse er gennemført. Fremover skal andre faggrupper, såsom pædagoger, lærere og sundhedspersonale, lave administrativt arbejde, der stadig skal udføres decentralt. Og er det fornuftigt?

Helt fundamentalt mener vi i HK Kommunal Sjælland, at moderniseringsarbejdet på de offentlige arbejdspladser skal være en indsats mod unødvendige regler og skævvridende kontrol. Den bør erstattes af en bedre anvendelse af viden, ressourcer og engagement. Kontrol skal understøtte kerneopgaven, og tillid og kontrol kan fungere sammen på en meningsfuld måde. At der bevidstløst bliver peget på besparelser på administrationen og udtalt, at borgerne ikke kan mærke en forskel, er ikke tillidsskabende.

Så kære politikere! - Gør op med jer selv, hvad I ønsker med besparelserne! Er målet at spare penge? Eller er målet god, effektiv og sikker service?
I HK ser vi den sidste for at være den mest farbare vej.

Kommunal

flere nyheder
fra HK Sjælland

Nyhedsarkiv

flere nyheder
fra HK Sjælland

Nyhedsarkiv

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK