Vagthunden: Jubilarer går glip af fortjenstmedalje

19. maj 2015  |  HK Kommunal  |  Mogens Jepsen

40 års lang og tro tjeneste medfører for ansatte i mange kommuner og regioner en fin medalje og et ærefuldt besøg på Amalienborg Slot. Bare ikke i Silkeborg Kommune. Her er praksis ikke at indstille ansatte til Dronningens Fortjenstmedalje.

Hvad der sidste år kunne have været en særlig dag med besøg hos dronningen for én HK’er i Silkeborg Kommune, blev ikke helt så festlig alligevel.

Året før var der fire HK’ere og året før igen syv HK’ere, som kunne fejre 40 års jubilæum og dermed mulighed for at blive indstillet til besøg og håndtryk hos dronningen med overrækkelse af fortjenstmedaljen.

Men sådan skulle det ikke gå, for Silkeborg Kommune har den politik, at man ikke indstiller til Dronningens Fortjenstmedalje for 40 års tjeneste i det offentlige.

Hvis man ikke kan være sikker på, at alle får som fortjent, skal ingen kunne komme i betragtning, lyder begrundelsen fra kommunen.

Kommunalbladets vagthund har bedt personalechef Frank Høy om en god forklaring.

Kommunalbladet: Hvorfor har I den praksis?

Det er en meget, meget gammel praksis, som vi altid har haft i Silkeborg, men diskussionen popper af og til op, og så smager vi lidt på, om det stadig er den rigtige praksis. Og indtil videre er vi hver gang blevet bekræftet i, at det er den rigtige beslutning.

Kommunalbladet: Men hvorfor?

Det handler om flere ting, men først og fremmest om, at vi administrativt ikke kan håndtere opgaven. 40 års jubilarer, ikke kun i Silkeborg Kommune, men i alt i det offentliges tjeneste kan jo dække over flere ansættelsesområder inden for stat, regioner og kommuner. Og vi har simpelthen ikke registre, og dermed et overblik over det, så vi centralt fra kan administrere det.

Kommunalbladet: Og?

Da vi ikke har det overblik, så vil det være tilfældigt, hvem vi havde styr på, eller hvor decentrale ledere havde styr på ansættelser. Vi frygter, at det vil blive vilkårligt og tilfældigt, hvem der kunne komme i betragtning til at blive indstillet til en medalje, og det vil vi ikke stå som de ansvarlige for.

Måske andre bare har sat det fri

Silkeborg Kommunes personalechef Frank Høy. Foto: Thomas Søndergaard

Kommunalbladet: Men hvad er det andre kommuner kan, som I ikke kan finde af? For andre kommuner og regioner indstiller da 40 års jubilarer.

Helt ærligt, så ved jeg ikke, hvad andre kommuner gør. Det kan være, at de har sluppet den centrale styring og bare givet det hele fri, så dem der har lyst eller kan huske tilbage får mulighed for at blive indstillet.

Kommunalbladet: Kan I ikke også bare vælge at gøre det?

I princippet jo. Men for det første bliver det så vilkårligt og tilfældigt, og det er vi ikke tilhænger af. For det andet får det karakter af en udholdenheds-medalje, mere end en fortjenstmedalje.

Kommunalbladet: Hvad mener du?

I medaljen ligger der jo, at der med indstillingen skal være en redegørelse for, hvorfor og hvordan en ansat har gjort sig fortjent til medaljen. Og det kræver, at vi skal gå tilbage til tidligere ledere og bede dem vurdere, om en tidligere medarbejder har gjort sig fortjent til noget. Jeg synes, det på mange måder er en svær ting at bede nogen tage stilling til.

Vi ser på det igen

Kommunalbladet: Men du er med på, at medarbejdere faktisk godt kan lide at blive anerkendt for deres arbejde og lange tro tjeneste?

Ja, og jeg må da også konstatere, at for mange vil det være af stor betydning at trykke dronningen i hånden. Vi hører jo om flere, der havde set frem til at skulle møde dronningen og derfor bliver skuffet, når de finder ud af, at vi ikke indstiller dem. Vi hører dog også om andre der finder, at der er lidt ”Laura i Matador” over det.

Kommunalbladet: Men jeg kan se, at I ingen problemer har med at indstille og uddele kommunens egne priser og legater?

Jamen, det gør vi da. Det er vilkårligheden og det store administrative arbejde, som vi ikke bryder os om.  Vi giver da faktisk op til 19.000 kroner til 40 års jubilarer fra kommunen.

Kommunalbladet: Efter den seneste omgang i medierne, siger jeres borgmester, at I nu vil se på reglerne. Bliver de nu lavet om?

Vi tager i hvert fald en objektiv snak om det, og så må vi se, hvad den politiske stemning er. Og hvis vi sætter det fri, så må vi jo tage de konsekvenser og den mulige vilkårlighed, som følger med.

HK-medlemmer

har du en idé til en god historie? Så send den endelig til os.

Send en mail

har du en idé til en god historie? Så send den endelig til os.

Send en mail

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

hk.dk/aktuelt

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK