Få de rigtige værktøjer til at forbedre samarbejdet

19. maj 2015  |  MidtVest  |

Er du udadvendt, reserveret eller dominant? Ved at blive klogere på dig selv og dine kolleger kan samarbejdet blive bedre, er erfaringen hos HK Kommunal MidtVest.

Hvordan man sætter fokus på menneskers forskellighed vil de faglige konsulenter i HK Kommunal MidtVest arbejde med på en kursusdag, hvor de får besøg af coach Steen Lund Hansen fra firmaet Toscana Blues.

Steen Lund Hansen er trænet systemisk proceskonsulent hos blandt andet Dispuk - Dansk Institut for Supervision, Personaleudvikling, Undervisning & Konsultation og konsulentvirksomheden MacMann Berg.

Med sig til kursusdagene vil Steen Lund Hansen blandt andet have et såkaldt teamhjul med otte felter, som de faglige medarbejdere kan stille sig i alt efter, hvilken type de mener, at de er. Felterne er: Kontrolleret, dominant, handlekraft, udadvendt, nytænkende, fokus på andre og følelsesorienteret.

Det er de adfærdstendenser, der har betydning for, hvordan vi samarbejder, og med teamhjulet vil der blive skabt grundlag for en god diskussion om adfærdsmønstre og samarbejde.

Inden processen skal de faglige konsulenter tage en test, der medvirker til afklaring af, hvor de befinder sig lige nu. Steen Lund Hansen vil gennemgå og give feedback på testen, så der bliver skabt et godt fundament. Når de selv har mærket effekten og er nogle erfaringer rigere, kan interesserede arbejdspladser blive tilbudt et kursus med Steen Lund Hansen som professionel underviser.

Kurset handler om tidsmiljø, arbejdsglæde og produktivitet set i HK perspektiv på baggrund af den forskning, HK har medvirket i, og som er mundet ud i en pjece om tidsmiljø.

Klædt på til at komme ud

Steen Lund Hansen (til venstre), Bente Bæk Hansen, Marianne Køpke og Ole Gamskjær i gang med at afprøve teamhjulet.

- Det er en god idé selv at prøve værktøjerne igennem, så vi kender virkning og effekt. Ved at snakke om, hvor vi er, og hvordan vi tackler udfordringerne i arbejdslivet, føler vi os klædt på til at komme ud på arbejdspladserne og give indspark, der kan få den gode proces sat i gang – i samarbejde og med inddragelse af chefer og ledere på arbejdspladserne, fortæller Marianne Køpke, der er formand for HK Kommunal MidtVest.

Gennemfører pilotprojekter

Der vil blive gennemført et par pilotprojekter, inden HK Kommunal MidtVest udbyder kurset til arbejdspladserne. Det sker for at få viden om processen og finde inspiration til, hvad der virker.

Kurset vil derefter blive udbudt til en fast pris på 40.000 kroner, og kan ses som en rigtig god kick starter til at få arbejdsglæde og produktivitet på arbejdspladserne. Nogle af de elementer, som vil blive berørt under kurserne, er:
  • Hvor er vi med det psykiske arbejdsmiljø?
  • Hurtig tid og langsom tid / hvad er tidsmiljøet her?
  • Hvor og hvordan kan vi få mere indflydelse på vores tid?
  • Ny forskning om relationers skjulte indvirkning på samarbejdet
  • Anvendelse af værktøjet ”teamprofilen” til teamudvikling
  • Hvordan udnytter vi teamets potentiale?
  • Hvordan bliver der skabt en arbejdskultur af kreativitet og arbejdsglæde?
Er du interesseret, så kontakt HK Kommunal MidtVest og tal med de faglige konsulenter Ole Gamskjær, Dorte Søndergaard eller Bente Bæk Hansen.

Du kan også rekvirere en pjece om tidsmiljø - et godt dialogværktøj til arbejdet med at styrke det psykiske arbejdsmiljø og øge produktiviteten.

Forandringer i arbejdslivet

Du kan også få vejledning om Efteruddannelse

Bestil tid her

Følg HK MidtVest på Facebook