HK Handel advarer mod lovsjusk om ansættelsesklausuler

20. maj 2015  |  HK Handel  |

Nyt lovforslag skulle begrænse brugen af ansættelsesklausuler, men det kan gøre mere skade end gavn for HK-medlemmer, lyder kritikken.

Klausul

Ansættelsesklausuler, der for at beskytte forretningshemmeligheder og andre fortrolige firmaoplysninger, forhindrer ansatte i at søge nye job hos arbejdsgiverens konkurrenter eller kunder, er populære hos arbejdsgiverne. Lidt for populære, mener flere fagforbund, heriblandt HK Handel. Regeringen er klar med et lovforslag, der skal begrænse klausulerne, og som er baseret på en aftale mellem LO og Dansk Arbejdsgiverforening.

Alligevel har blandt andre HK Handel og HK Privat trukket i bremsen, for lovforslaget hjælper slet ikke arbejdsmarkedets funktionærgrupper, ansatte i butikker og kontorer, og det er først og fremmest dem, der døjer med klausulerne.

- Der er mange huller i det nye lovforslag, og samlet set vil det være et tilbageskridt for mange medarbejdere på det private arbejdsmarked. Fejlene skal rettes, før lovforslaget bliver sendt til afstemning. Sådan lyder kritikken af beskæftigelsesminister Henrik Dam Kristensen lovforslag om ansættelsesklausuler fra Per Tønnesen, formand for HK Handel.

De fire største kritikpunkter af lovforslaget er:

• Der mangler retningslinjer for hvilke medarbejdere, der som ”helt særligt betroede” kan pålægges en ansættelsesklausul. Loven skal sikre, at kun medarbejdere, der har en lederstilling eller anden stilling på højt niveau, kan pålægges en konkurrenceklausul.
  • I dag kan arbejdsgiverne helt gratis pålægge medarbejderen en klausul ved ansættelsens start og så opsige den senere uden samtidig at afskedige medarbejderen. På den måde kan arbejdsgiveren uden konsekvenser forhindre medarbejderen i at søge andet job og samtidig trykke hans eller hendes løn. Loven skal sikre, at en arbejdsgiver skal betale mellem en halv og en hel månedsløn til medarbejderen som kompensation for at være bundet af klausulen.
  • Sagsbehandlingstiden ved domstolene er for lang til at få afklaret om en klausul er lovlig, før længe efter den ansatte er fratrådt. Det betyder, at konkurrenceklausulen i praksis kommer til at ramme medarbejderen, uanset om den er lovlig eller ej. Loven skal sikre, at der oprettes et tvistløsningssystem, der i løbet af få uger kan afgøre, om en klausul er lovlig.
  • Der står intet i lovforslaget om kompensation til medarbejderen for ulovlige klausuler. Det betyder, at en arbejdsgiver, der enten ved sjusk eller bevidst har lavet en ulovlig klausul gratis kan slippe af sted med at hæmme medarbejderen, fordi medarbejderen ikke har vidst, at klausulen var ulovlig. Loven skal sikre medarbejderen kompensation for at have været ramt af en ulovlig eller mangelfuld klausul.

- Klausulerne hæmmer medlemmernes mulighed for at skifte job, altså arbejdskraftens frie bevægelighed. Det trykker medarbejdernes løn ned og bremser væksten, fordi firmaer ikke får gavn af den viden og kompetencer, som nyansatte udefra bringer med sig. Derfor skal brugen af klausuler begrænses mest muligt, siger Per Tønnesen.

Beskæftigelsesminister Henrik Dam Kristensen skriver i et svar på kritikken:

- Jeg synes, at vi har fundet en god balance. Vi tager på den ene side hensyn til at sikre en høj beskyttelse for alle lønmodtagere. Og på den anden side giver vi plads til, at arbejdsgivere – der har brug for det – kan bruge ansættelsesklausuler for at beskytte sig mod urimelig konkurrence.

Handel Politik Arbejdsmarked