HK/Privat advarer mod lovsjusk om ansættelsesklausuler

21. maj 2015  |  HK Privat  |

Nyt lovforslag skulle begrænse brugen af ansættelsesklausuler, men det kan gøre mere skade end gavn for privatansatte HK-medlemmer, lyder kritikken.

- Der er mange huller i det nye lovforslag, og samlet set frygter vi, at det vil være et tilbageskridt for mange medarbejdere på det private arbejdsmarked. Fejlene skal rettes, før lovforslaget bliver sendt til afstemning.

Sådan lyder kritikken af beskæftigelsesminister Henrik Dam Kristensens (S) lovforslag om ansættelsesklausuler fra Simon Tøgern, formand for HK/Privat, og Per Tønnesen, formand for HK Handel, der tilsammen repræsenterer omkring 180.000 medlemmer, ikke mindst privatansatte funktionærer.

- Klausulerne hæmmer medlemmernes mulighed for at skifte job, altså arbejdskraftens frie bevægelighed. Det trykker medarbejdernes løn ned og bremser væksten, fordi firmaer ikke får gavn af den viden og kompetencer, som nyansatte udefra bringer med sig. Derfor skal brugen af klausuler begrænses mest muligt, siger Simon Tøgern og Per Tønnesen.

Ministeren afviser kritikken
Beskæftigelsesminister Henrik Dam Kristensen, der har fremsat lovforslaget, mener ikke, der er problemer med lovforslaget.

- Jeg synes, at vi har fundet en god balance. Vi tager på den ene side hensyn til at sikre en høj beskyttelse for alle lønmodtagere. Og på den anden side giver vi plads til, at arbejdsgivere - der har brug for det - kan bruge ansættelsesklausuler for at beskytte sig mod urimelig konkurrence, siger han.

- Når det er sagt, så undrer det mig, at HK mener, at lovforslaget vil være et tilbageskridt for nogle lønmodtagere. Det er jeg simpelthen ikke enig i.

Lovforslaget gælder alle lønmodtagere
Efter Henrik Dam Kristensens mening er lovforslaget en forbedring på flere punkter:

- For det første udbreder vi reguleringen af ansættelsesklausuler til at gælde for samtlige lønmodtagere i Danmark - og ikke blot funktionærerne, som det er i dag. For det andet indfører vi nye strenge krav, som skal opfyldes for, at der kan indgås ansættelsesklausuler, fortæller beskæftigelsesministeren, der konkluderer:

- Det vil betyde, at arbejdsgiverne virkeligt skal tænke sig godt om, inden de pålægger lønmodtagere ansættelsesklausuler. Desuden sikrer vi, at lønmodtagere med klausuler får ret til et engangsbeløb og en generelt højere kompensation, end det er tilfældet nu.

Kritikpunkter om ansættelsesklausuler

HK's fire største kritikpunkter af lovforslaget om ansættelsesklausuler er:

• Der mangler retningslinjer for hvilke medarbejdere, der som ”helt særligt betroede” kan pålægges en ansættelsesklausul.
  • HK/Privat og HK Handel mener, at loven skal sikre, at kun medarbejdere, der har en lederstilling eller anden stilling på højt niveau, kan pålægges en konkurrenceklausul.
  • I dag kan arbejdsgiverne helt gratis pålægge medarbejderen en klausul ved ansættelsens start og så opsige den senere uden samtidig at afskedige medarbejderen. På den måde kan arbejdsgiveren uden konsekvenser forhindre medarbejderen i at søge andet job og samtidig trykke hans eller hendes løn.
  • HK/Privat og HK Handel mener, at loven skal sikre, at en arbejdsgiver skal betale mellem en halv og en hel månedsløn til medarbejderen som kompensation for at være bundet af klausulen.
  • Sagsbehandlingstiden ved domstolene er for lang til at få afklaret, om en klausul er lovlig, før længe efter den ansatte er fratrådt. Det betyder, at konkurrenceklausulen i praksis kommer til at ramme medarbejderen, uanset om den er lovlig eller ej.
  • HK/Privat og HK Handel mener, at loven skal sikre, at der oprettes et tvistløsningssystem, der i løbet af få uger kan afgøre, om en klausul er lovlig.
  • Der står intet i lovforslaget om kompensation til medarbejderen for ulovlige klausuler. Det betyder, at en arbejdsgiver, der enten ved sjusk eller bevidst har lavet en ulovlig klausul gratis kan slippe af sted med at hæmme medarbejderen, fordi medarbejderen ikke har vidst, at klausulen var ulovlig. HK/Privat og HK Handel mener, at loven skal sikre medarbejderen kompensation for at have været ramt af en ulovlig eller mangelfuld klausul.

Hver 10. har en konkurrenceklausul

11 procent af HK/Privats medlemmer svarer i en undersøgelse ja til, at de har en konkurrenceklausul i deres kontrakt. Af dem er det kun 16 procent, der har et ledende job i virksomheden, mens 84 procent ikke er ansat i en ledende stilling. Desuden er der eksempler på, at selv elever er blevet pålagt klausuler.