Bestyrelser på en mission

25. maj 2015  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

Uddannelse er vejen frem, tordner fagforeningerne. Og nu tager bestyrelserne for HK Kommunal i Hovedstaden og på Sjælland så deres egen medicin og går i gang med en diplomuddannelse.

Lige nu går formanden for HK Kommunal Hovedstaden rundt og glæder sig gevaldigt til at blive klogere på de samfundsmæssige sammenhænge i Danmark og EU. Og samtidig ser hun frem til nogle forrygende debatter med sine medstuderende om fremtidens velfærdsamfund.

Winnie Axelsen har nemlig sat sig på skolebænken. Sammen med resten af bestyrelsen for HK Kommunal Hovedstaden har hun valgt at tage fagbevægelsens egen medicin til dens overlevelse og fremtid: Kompetencegivende uddannelse. Til november vil alle bestyrelsens 19 medlemmer således kunne fremvise en ekstra stjerne på skulderen for en Diplomuddannelse med overskriften Styring i velfærdssamfundet.

- I bestyrelsen har vi længe talt om, at hvis ikke det skal ende med, at vi alle bare sidder og sagsbehandler herinde, er vi nødt til at blive klogere på det samfund, vi er en del af, siger Winnie Axelsen og tilføjer endnu en god grund til det usædvanlige initiativ til uddannelse:

- Vi siger igen og igen til vores medlemmer, at det ikke er nok at tage nogle småkurser, men at det er bydende nødvendigt med længere kompetencegivende uddannelser, hvis de vil sikre sig, at der også i fremtiden er brug for dem og deres kunnen. Det budskab ville vi gerne vise dem, at vi også selv er klar til at stå på mål for. Derfor tog vi en enstemmig beslutning i bestyrelsen om i fællesskab at gennemføre en diplomuddannelse.

Folk med visioner

For at skabe mere volumen på holdet og i diskussionerne undervejs inviterede hovedstadsfolkene deres kolleger fra HK Kommunal Sjællands bestyrelse med. Herfra lød et rungende ja tak, hvilket førte til, at i alt 34 bestyrelsesmedlemmer den 22. april kunne tage hul på deres fælles Diplomuddannelse. Forløbet er tilrettelagt af professionshøjskolen Metropol specielt for de to bestyrelser og slutter til november med eksamen. Undervejs er der indlagt en studietur til EU-hovedstaden Bruxelles. Og hele forløbet er finansieret af afdelingerne selv med tilskud fra sektoren.

Indholdet på uddannelsen ligger helt i tråd med, hvad Winnie Axelsen tænker om fagforeningens fremtidige rolle.

- Jeg mener jo, at det langt hen ad vejen er fagforeningerne, der skal redde velfærdssamfundet. Vi er de eneste tilbage, der kan det. Så jeg glæder mig vildt til den her uddannelse og til nogle gode diskussioner om, hvad det er for et velfærdsamfund, vi ser for os, hvordan vi kan indrette det, og hvordan det skal styres. Det bliver superspændende, siger hun og er i øvrigt en smule træt af de politikere, som har en tendens til kun at måle velfærd i regneark.

- Vi mangler politikere og andre folk med visioner. Så her ser jeg en stor rolle at spille for os i fagforeningerne fremover. Vi kan passende påtage os at skabe de visioner, som vores velfærdsamfund skal bygge på, siger Winnie Axelsen.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK