Godt at gøre en god gerning

25. maj 2015  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

I en uge i februar rejste tandklinikassistent Joan Maillard til Cambodja for at lære skolebørn at børste tænder og fortælle om Karius og Baktus. Det blev en oplevelse for livet.

Joan Hvid Maillard havde i mange år tænkt, at det kunne være fantastisk en dag at kunne bruge sin uddannelse som tandklinikassistent til at gøre noget godt for fattige mennesker et sted i verden. På den måde fandt hun frem til TUG – Tandsundhed Uden Grænser. Og da organisationen sidste efterår søgte deltagere til et projekt i Cambodja var hun ikke sen til at sende en ansøgning afsted og kunne derfor i februar i år pakke kufferten til en uges hjælpearbejde i Østen.

Efter sin hjemkomst skrev hun sine oplevelser ned. Og her kan du læse hendes beretning om en mission, som har givet hende en stor oplevelse og mod på flere u-landsprojekter, hvor hun kan udnytte sin faglighed til glæde for andre og med tandsundhed i fokus.

Dentalmission Cambodja vinteren 2015

Tandsundhed nu i Cambodja

Instruktion i tandpleje i en landsby i Cambodja

Efter flere års ønske fik jeg endelig mulighed for, sammen med fire danske tandlæger, at deltage i en dentalmission via den danske organisation TUG – Tandsundhed uden grænser.

Denne mission foregik i Cambodja, hvor TUG samarbejder med en cambodjansk organisation, One2One, som sørger for det praktiske på stedet. Der opstod hurtigt en rigtig god kemi mellem det danske og det cambodjanske team, som medførte et virkelig godt og effektivt samarbejde.

Cambodja er et fattigt land, og er stadig præget af Pol Pots folkemord i 1970’erne. Der er mange gadebørn, og børn som ikke går i skole. Der er gratis skolegang, men alle skal bære skoleuniform. Vi så derfor børn, som var i skolegården, men ikke havde råd til skoleuniform og derfor ikke fik undervisning.

Vi var forberedt på de anderledes barske vilkår og blev kun bekræftet i, at det var fattige børn med alvorlige sygdomme som HIV, hepatitis, tyfus og tuberkulose. Så ud over, at vi skulle passe på os selv, var vi naturligvis meget spændte på, hvordan deres tandsundhed var.

Der viste sig at være et kæmpe behandlingsbehov. Så stort, at vi umuligt kunne nå at behandle alle. Derfor blev børnene visiteret, så vores indsats udelukkende kom til at handle om smertebehandling og så vidt muligt om bevarelse af blivende tænder.

Vi behandlede primært skolens elever og andre børn fra området. Men sidst på ugen blev der åbnet op for behandling af voksne. Denne dag fandt en 80-årige kvinde, næsten tandløs og med helt sorte tænder, vej til vores lille ’klinik’. Det viste sig, at hun hver dag gned tobak mod tænderne for at holde dem rene. Dette virkede dog ikke efter hensigten, da alle hendes tre tænder i overkæben var løse. Hun ønskede dog kun at få trukket en enkelt tand ud, da man ifølge kinesisk overtro mister en del af sin visdom, når man mister en tand!

Første tandbørste i hånden

De fem dage i Cambodja blev til fem travle arbejdsdage for hele vores team. Vi tilså omkring 300 patienter, trak 203 tænder ud og udførte 91 fyldninger. Det viste med al tydelighed, at der var brug for masser af instruktion og undervisning i mundhygiejne og kost.

Som klinikassistent var det oplagt, at profylaksen og den sundhedsfremmende opgave blev min.
Når jeg i et hjørne af skolegården pakkede mit undervisningsmateriale ud og gjorde klar til dagens tandbørsteinstruktion og snak om sukker og kost, myldrede det med nysgerrige børn. Det var tydeligt, at de fleste aldrig havde haft en tandbørste i hånden eller smagt tandpasta. I samarbejde og med god hjælp af en tolk fik vi gennemført profylakseprogrammet på alle børnene. Det var overvældende at opleve deres interesse for undervisningen og tydeligt at se den manglende viden om tandbørstning og kost. For eksempel placerede de konsekvent billedet af colaen på ’den glade tand’ i det spil, vi havde medbragt for at lære dem om sukker. På trods af børnenes udfordringer med fattigdom, sygdom og tandpine oplevede jeg nogle glade, tillidsfulde og nysgerrige børn.

Det er tankevækkende, så effektivt vi kunne arbejde under de primitive forhold og udstyr, der langt fra lever op til danske forhold. Det var en stor glæde at være med på projektet og en stor glæde at have medvirket til færre tandsmerter hos alle disse børn, da disse smerter er blandt de største årsager til fravær blandt skolebørn i Cambodja.

Jeg ser tilbage på en kæmpe oplevelse. Og som fagperson i sundhedsvæsnet er jeg glad og stolt over at have gjort en forskel.

Tandbehandling i Cambodja

"Klinikken" i Cambodja

Fakta om TUG

Tandsundhed Uden Grænser (TUG) er en dansk humanitær organisation, der blev stiftet i 2002 med det formål at forbedre tandsundheden i udviklingslande. Konkret bidrager TUG med akut nødhjælp og driver desuden udviklingsprojekter med fokus på forebyggelse og sundhedsfremme m.m. Hvert år udsendes ca. 50 frivillige tandlæger, tandplejere, klinikassistenter og studerende til projekter af typisk en uges varighed.

Læs mere om TUG på organisationens hjemmeside