Ingen grund til at frygte Sundhedsplatformen

25. maj 2015  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

Ca. 25 lægesekretærer er lige nu udlånt til arbejdet med den nye it-platform. To af dem er Dorte Helmundt og Janni Mathiasen, der ser nye, spændende arbejdsliv for lægesekretærer på vej.

Ordet Sundhedsplatformen får i dag mange lægesekretærer til at ryste lidt i kitlerne. For hvad er den nu egentlig for en størrelse? Og overflødiggør den mig?

- Sådan hører jeg mange sige. Men der er ingen grund til at tro, at ulven kommer. Jeg siger til alle dem, der gider høre på mig, at de godt kan glæde sig til Sundhedsplatformen, fordi den bliver superspændende at bruge – også for os lægesekretærer, siger Dorte Helmundt.

Hun er lægesekretær og arbejdede indtil 1. maj sidste år i Dansk Hovedpinecenter på Neurologisk Afdeling på Glostrup Hospital. Fra den dag blev hun udlånt til arbejdet med den nye platform, hvor målet er at skabe ét it-system, som kan erstatte de mange forskellige systemer, der anvendes i dag. Foreløbig er opgaven lagt i hænderne på små 300 sundhedsfaglige personer, der søgte de job, som blev opslået efter kontraktens indgåelse.

- Jeg så en annonce på vores intranet og blev straks tændt. For jeg har altid interesseret mig for it og var superbruger i vores afdeling. Så der stod jo nærmest mit navn på den jobannonce. Derfor søgte jeg og fik heldigvis jobbet, fortæller Dorte Helmundt.

Blandt de 300 er ca. 25 lægesekretærer, der ligesom Dorte er udlånt i fire år. Selv er hun med i et projekt med overskriften Det administrative booking-system, hvor en gruppe på i alt 18 læger, sygeplejersker og lægesekretærer har til opgave at kreere patientbooking-systemet i Sundhedsplatformen.

Tiden siden 1. maj sidste år er gået med at blive oplært i Epic’s system og certificeret til at bruge det. Desuden er der kørt kurser for de 300 medarbejdere i projektarbejde, fordi det for mange af dem er en uvant måde at arbejde på. Lige nu er alle i gang med at få hver deres hjørne af platformen til at fungere. Og næste skridt bliver at teste hele systemet på Herlev/Gentofte Hospital. Sundhedsplatformen skal være fuldt udrullet på alle de to regioners hospitaler med udgangen af 2017.

Nye, spændende opgaver

Janni og Dorte

Projektet med at få Sundhedsplatformen realiseret består af fem delprogrammer og 20-25 projekter. Et af projekterne hedder PAS (Patientadministrativt System). Og det er dette, som Dorte Helmundt er med i. Det samme er Janni Mathiasen. Og også for hende lå jobbet lige til højrebenet. Da stillingerne blev slået op sidste forår var hun ved at gøre sin sundhedskommunom færdig og syntes, at den nye mulighed lå i naturlig forlængelse af den vej, hun var trådt ind på.

- Jeg ville gerne være med til at få et nyt it-system til at fungere og være med til at præge indretningen af det, siger hun.

Allerede nu ser hun store perspektiver i systemet i forhold til at få øget patientsikkerheden, fjernet uhensigtsmæssigt dobbeltarbejde for klinikerne og gøre mange opgaver nemmere for sekretærerne.

Begge de to lægesekretærer ser også PAS projektet som en god chance for at arbejde med det, de brænder for – og lidt som både en beskæftigelsesgaranti og en mulighed for nye, interessante opgaver bagefter. Ikke bare for dem selv som superbrugere på det nye, men også for deres lægesekretær-kolleger.

- Det kan godt være, at nogle af vores fags nuværende opgaver forsvinder. Selv har jeg det dog også sådan, at jeg har skrevet de journaler, jeg skal skrive. Men det er klart, at hvis det netop er disse opgaver, man gerne vil løse, så bliver det svært at finde plads i faget i fremtiden. For det er opgaver, som computeren typisk vil overtage, siger Janni Mathiasen.

Lige nu er det vanskeligt at konkretisere de nye job og nye opgaver, som Sundhedsplatformen vil medføre for lægesekretærerne. Men generelt er de to lægesekretærer overbevist om, at den vil øge mulighederne for at lave mere koordinerede patientforløb og mere kvalitetsarbejde. Og de mener også, at lægesekretærerne fremadrettet i deres opgaveløsning vil kunne være med til at lette sygeplejerskernes og lægernes arbejde.

Men uanset hvordan de nye job bliver skruet sammen, mener Dorte Helmundt og Janni Mathiasen, at det er en god ide for alle lægesekretærer at forsøge at gøre sig klar til det nye. De opfordrer derfor kollegerne til at udnytte ventetiden med at efter- og videreuddanne sig. Især inden for it, da det er de indbyggede muligheder heri, som kommer til at tegne fremtiden. Selv håber de på fremtidige rolle som superbrugere og supportere på det nye system. Om det bliver på deres ’gamle’ afdeling eller et nyt sted, er dog ikke til at sige. Der er trods alt tre år, til projektet slutter, som de påpeger.

Fakta om Sundhedsplatformen

Region Sjælland og Region Hovedstaden underskrev i december 2013 kontrakten om den kommende sundhedsplatform med den amerikanske virksomhed Epic. Det skete på baggrund af en omfattende udbudsproces. Epic har NNIT (tidligere Novo Nordisk IT) som underleverandør på opgaven.

Det nye it-system skal benyttes af over 30.000 brugere og skal sikre en moderne, fleksibel og sammenhængende, klinisk it-arbejdsplads – og gøre det muligt at få et samlet overblik over patientens oplysninger via elektroniske patientjournaler.

Udvikling