Profiltest – som at finde ukendt fontæne i Rom

26. maj 2015  |  Sjælland  |

Bestyrelsen for HK-klubben i Lolland Kommune har næsten færdiggjort FOKUS-forløbet – og er kommet begejstret hjem hver gang.

Foto af bestyrelsen for HK-klubben i Lolland Kommune

HK-klubbestyrelsen i Lolland Kommune er stærkere i dag, end før de begyndte på FOKUS-forløbet. Fra venstre er det Anette Karlsson, Anette Larsen, Pia Hansson, Mia Follesen, Marianne Thamdrup og Birgitte Jensen. Medlem nr. 7 – Tanja Hindsgavl – er ikke med på billedet.

De var i forvejen en dygtig og effektiv bestyrelse. Men de vil gribe endnu hårdere om rorpinden, så de når de mål, de sætter sig. De kender hinanden bedre nu og kan bedre udnytte hinandens kompetencer. De tror også på, at de kan agere skarpere, når de står over for lederne i kommunen.

Det er resultatet, efter at de 7 medlemmer af bestyrelsen for HK-klubben i Lolland Kommune har gennemført 3 ud af 4 dage på et kursus, udbudt for klubbestyrelser i HK Kommunal Sjælland.

Kortlagde profiler

Især det at blive klogere på sig selv og hinanden har gjort indtryk. På kursets første modul fik deltagerne hver især lagt en personlighedsprofil. Det var som at finde en ukendt fontæne i Rom. De troede, de havde set det hele, men pludselig fandt de en ny kilde fyldt med inspiration:

- Det gav os mange ahaoplevelser: Hvad kan vi i vores bestyrelse, og hvad har vi af mangler. Vi er blevet mere bevidste om vores styrker og svagheder, fortæller Birgitte Jensen, der er fællestillidsrepræsentant i Lolland Kommune.

- Når man ikke har fået lagt en profil før, er det utrolig spændende at være af sted. Du får noget materiale til at arbejde med dig selv. Samtidig får du en bedre forståelse for, hvorfor andre handler, som de gør. Som bestyrelse er vi blevet mere opmærksomme på at give plads til hinanden, tilføjer Annette Larsen, der er tillidsrepræsentant i tandplejen.

Til hverdag og forhandling

At have blik for andre folks personlige profil giver fordele i hverdagen.

- Når man møder nye mennesker, kan man lige skanne, om de er introverte eller ekstroverte, bemærker Anette Carlsson, tillidsrepræsentant i bl.a. teknik og miljø.

Og Pia Hansson, der er tillidsrepræsentant på økonomi- og ledelsesgangene, supplerer:

- Det er rart at have kendskab til flere forskellige profiler i dagligdagen. Det kan også betyde noget, når man sidder over for ledelsen. Aha, hun har den profil. Så må jeg hellere vægte mine ord på en anden måde.

Mål på dagsordenen

På andet modul af bestyrelseskurset var det tid til at give den måde, bestyrelsen arbejder på, et løft.

Klubbestyrelsen fra Lolland kom hjem med 2 vigtige stykker papir. På det ene står det beskrevet, hvilke værdier bestyrelsen vil arbejde ud fra. På det andet har de nedfældet en lang række strategier og mål.

En af de klassiske fælder som bestyrelse er at blive enige om nogle mål og blive ved at udskyde dem, fordi konkrete hastesager fra hverdagen trænger sig på.

- Det ene møde tager det andet, og det ender med, at man ikke får samlet op på, hvad man ellers gerne vil, som Annette Larsen siger.

- Vi har hele tiden arbejdet med mål, men vi vil nok gøre det på en anden måde fremover. Nu har vi fået dem fældet ned på skrift. Vi er enige om de mål og om at gå i samme retning, erklærer Birgitte Jensen.

- Mål på skrift gør det også nemmere at overdrage bestyrelsesposten til andre, uden at kontinuiteten går op i røg, mener Marianne Thamdrup, tillidsrepræsentant for ældre, sundhed og social.

Sammenhold gør stærk

Med 1 kursusdag tilbage kan bestyrelsen begynde at ane konturerne af fremtidens klubarbejde: Sammenholdet er stærkere, og kendskabet til de andre rundt om bordet er bedre. Det vil gøre det nemmere at nå målene, er Pia Hanssons forhåbning.

- Jeg tror, man tør være mere direkte over for lederne, fordi vi bliver stærkere, når vi har et tættere fællesskab. Desuden er vi mere bevidste om, hvordan vi får klædt vores fællestillidsrepræsentant ordentligt på, uddyber Pia Hansson.

- Vi har fået meget mere ud af kurset, end vi havde regnet med, opsummerer Birgitte Jensen.

Kurser Efteruddannelse

Kurser og arrangementer
i HK Sjælland

Se kalender

Kurser og arrangementer
i HK Sjælland

Se kalender

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK