Ny fælles overenskomst var første TR-opgave

01. juni 2015  |  HK it, medie & industri  |  Rani Bech

Dennis Hansen havde kun været tillidsrepræsentant i få måneder, inden han pludselig skulle forhandle en fællesoverenskomst med tre andre fagforbund.

Da Dennis Hansen i september sidste år blev valgt til tillidsrepræsentant i Takeda Pharma, var det efter en turbulent tid med fyringer og forandringer. Sidstnævnte indebar blandt andet, at flere medarbejdere pludselig havde en chef på et helt andet kontinent.

- Cheferne i udlandet skulle ikke bare lære at forstå den danske model. De skulle også sætte sig ind i fire forskellige overenskomster. Derfor ønskede Takeda at få en fælles overenskomst, så der trods alt kun var en at forholde sig til, fortæller Dennis Hansen.

Som nyvalgt tillidsrepræsentant skulle han således ikke kun sikre sig at kende til hver eneste detalje i sin egen overenskomst, men også overenskomsterne i tre andre forbund; IDA, Pharmadanmark og Farmakonomforeningen.

Højeste fællesnævner

- Det er klart en fordel at have en fælles overenskomst, fordi medarbejderne står sammen og taler med een stemme. Samtidig kan det også være en stor udfordring og dermed en ulempe at skulle blive enige flere fagforbund imellem. Der er jo en risiko for, at ingen af ens egne krav kommer med til forhandlingsbordet, siger tillidsrepræsentant Dennis Hansen. Foto: Mark Knudsen

Som bekendt er godt begyndt næsten fuldendt – og det gælder især, når man skal blive enige om en fælles overenskomst.

- Det har været en kamp på nogen punkter. Det er jo ikke de samme mærkesager, vi kommer med. Vi begyndte med at finde vores krav. Vores var løn og tryghed i ansættelsen og pension Det viste sig, at de andre kom med de samme krav. Så vi var ret enige fra begyndelsen, og fik en rigtig god start på arbejdet, siger Dennis Hansen.

Det er fem måneder siden og i løbet af den tid har Dennis Hansen og de øvrige tillidsrepræsentanter været til mange og lange møder.

- Takeda havde sat overenskomstgoderne op på en måde, så det var let at sammenligne de fire overenskomster. Og så tog vi ganske enkelt udgangspunkt i højeste fællesnævner – velvidende, at vi nok ikke kunne få det forhandlet hjem ved hver eneste punkt.

Takeda havde lagt vægt på fra begyndelsen, at den fælles overenskomst handlede om at harmonisere og ikke at spare. Så det argument tog vi til os og brugte meget, fortæller han.

Stemmerne tælles op

Mens det gik relativt let at blive enige om kravene fagforeningerne imellem, var det anderledes med forhandlingsteknikkerne og –strategierne. Det blev der også fundet en løsning på.

- Vi udpegede en forhandlingsleder, og så bakkede vi op om hendes måde at gøre det på. Det er vigtigt, at den, der fører ordet, befinder sig godt med fremgangsmåden. Så sådan må det være. Og så blev hver fagforenings egne sager fremført af den faglige sekretær, siger Dennis Hansen.

Når han kigger tilbage på forløbet og gennemtænker den overenskomst, der i skrivende stund er til afstemning hos medlemmerne, er han ret godt tilfreds med både forløbet og resultatet.

- I en fælles overenskomst kan der ikke være en ”vinder”, der har fået alle ønsker igennem på bekostning af de andre.

Alle har fået noget, de ønskede sig, og alle har måtte give afkald på noget. Samlet bliver det nødt til at være en overenskomst, som kollegerne kan stemme ja til, siger Dennis Hansen.

Artiklen opdateres, når optællingen af stemmerne er færdig.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK