Udflytningssnak skaber utryghed

01. juni 2015  |  HK Stat  |

Lige som HK Stats formand advarer toppen i FTF nu politikerne mod at skabe utryghed blandt statens ansatte ved at strø om sig med forslag om at flytte deres arbejdspladser. Også statsministeren efterlyser en mere seriøs måde at diskutere placeringen af statens arbejdspladser.

- Vi kan jo høre, at hver gang man har diskuteret flytning af arbejdspladser, skaber det en masse utryghed. Den utryghed skal man altså ikke lade vare ved. Man risikerer at miste kompetent arbejdskraft på den konto.

Sådan siger Bente Sorgenfrey, formand for FTF, hovedorganisation for 450.000 offentligt og privatansatte, til berlingske.dk.

Udflytning af arbejdspladser fra København skaber bekymring

Sorgenfreys kritik af politikernes hurtige udmeldinger om at flytte statslige arbejdspladser ud af København er helt på linje med meldinger fra HK Stats formand, Rita Bundgaard. Allerede i marts advarede hun i flere medier mod at tage statens ansatte som gidsler i en kommende valgkamp. Dengang var anledningen et forslag fra Dansk Folkeparti om at flytte Vejdirektoratet, Naturstyrelsen og Energistyrelsen med i alt 1.000 medarbejdere til Jylland.

Tag ikke statens ansatte som gidsler i valgkamp

FTF-formand Bente Sorgenfrey opfordrer nu politikerne til at tænke decentralt og undgå ’københavneri', når der i fremtiden bliver oprettet nye offentlige institutioner og styrelser, skriver berlingske.dk

- Man skal ikke nedlægge de gamle og flytte dem ud. Men når man opretter noget nyt, så er det positivt, hvis man lægger det ud decentralt, så det giver beskæftigelse i nogle områder, der trænger til det, siger Bente Sorgenfrey.

Også statsminister Helle Thorning Schmidt (S) er gået ind i debatten om, hvor statens arbejdspladser skal ligge. Hun kalder det ’useriøst’, når politikere drager rundt og lover at flytte statsarbejdspladser til bestemte byer.

- Vi skal se på det som en helhedsbetragtning. Jeg er jo også nødt til som statsminister at have øje på, hvad er udgifterne ved det. Så jeg kommer ikke til at rejse rundt i landet i valgkampen og love, at den og den styrelse skal flytte ud til den og den by. Jeg synes ikke, at det er en seriøs måde at gøre tingene på, sagde Helle Thorning-Schmidt den 29. maj til TV Midtvest.

Statsministeren om udflytningskrav: Ikke seriøst (Linket virker ikke pr. 24. maj 2017).

I en såkaldt vismandsrapport fra 26. maj skriver Det Økonomiske Råd om udflytning af statslige arbejdspladser. Vismændene konkluderer blandt andet, at ’udflytning af såvel offentlige arbejdspladser som uddannelsesinstitutioner er komplekse tiltag, der ikke kun bør motiveres ud fra hensynet til udviklingen i yderområder.’

’Det er således vigtigt,’, fortsætter rapporten, ’at sådanne tiltag er omkostningseffektive ud fra en helhedsbetragtning, om der er stordriftsfordele tilknyttet, samt om der kan være problemer med at rekruttere kvalificerede medarbejdere mv.’

Læs også: En myte at statsjob klumper sig sammen i København

Politik Arbejdsmarked

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK