Det kan betale sig at arbejde

02. juni 2015  |  Nordjylland  |

Ledige har gevinst ved at skifte kontanthjælp eller dagpenge ud med løn.

Det er ikke rigtigt, når partiet Venstre i sin valgkampagne hver dag gentager, at det for mange ledige ikke kan betale sig at arbejde. Der er tusindvis af kroner i forskel mellem løn og kontanthjælp eller dagpenge.

Det viser regneeksempler, som Arbejderbevægelsens Erhvervsråd – AE-rådet – har foretaget med Økonomi- og Indenrigsministeriets familietypemodel:

Hvis en enlig over 30 år uden børn går fra kontanthjælp til et job på 22.300 kroner. pr. måned er gevinsten efter skat pr. år på næsten 50.000 kroner. Det svarer til en månedlig gevinst efter skat på 4.100 kroner.

Hvis personen er enlig forsørger for to hjemmeboende børn så er gevinsten efter skat ved at få et job på ca. 36.000 kroner pr. år. Det svarer til en månedlig gevinst efter skat på ca. 3.000 kroner.

Hvis det i stedet er en kontanthjælpsmodtager som er gift, ægtefællen er i job og de har to børn er gevinsten efter skat ved at komme i job endnu større. Hvis en person på kontanthjælp er gift med en person i job, så er gevinsten efter skat ved at kontanthjælpsmodtageren får et job til 22.300 kroner pr. måned på over 56.000 kroner pr. år. Det svarer til en månedlig gevinst efter skat på 4.700 kroner.

I debatten har det været nævnt, at en enlig forsørger ville tabe penge ved at skifte kontanthjælp ud med et lavt-lønnet job på 18.-19.000 kroner om måneden, fordi fripladsen i daginstitutionen går tabt.

Det er imidlertid heller ikke korrekt, viser beregninger fra AE-rådet.

En lønindkomst på fx 18.794 kroner pr. måned – som er nævnt i debatten – svarer til 225.000 kroner om året, eller 207.000 kroner, når arbejdsmarkedsbidraget er betalt. Her vil fripladsen i daginstitutionen slet ikke blive aftrappet og gevinsten ved at gå på arbejde vil være 2.000 kroner om måneden.

Ledige har gevinst ved at arbejde
Også for ledige på arbejdsløshedsdagpenge kan det betale sig at tage arbejde.

En ledig HK’er vil fx i dagpenge kunne få maksimalt 17.918 kroner om måneden. For at få den maksimale dagpengesats skal man have tjent mindst 21.650 kroner om måneden; altså et tab på ca 2.200 kroner om måneden, når der tages højde for det sparede arbejdsmarkedsbidrag. Jo større indtægten er, jo større er forskellen på løn og dagpenge.

-Det er en myte, at det ikke kan betale sig at arbejde. Forskellen mellem løn og arbejdsløshedsdagpenge er stor – og den vokser, siger formand for HK Nordjylland Ivan Ziegler.

-Ledige vil gerne arbejde, hvis der er arbejde at få. Ikke kun på grund af den økonomiske gevinst ved at skifte dagpenge eller kontanthjælp ud med en lønindkomst, men også fordi arbejde giver kollegialt og socialt fællesskab og en følelse af at ’være nyttig’.

-Problemet er, at vi mangler arbejdspladser – ikke at ledige, ikke vil arbejde, siger Ivan Ziegler.