Domsdatabase giver nye HK-jobs på Bornholm

02. juni 2015  |  HK Stat  |

Bornholm

Med udsigten til etablering af en domsdatabase kan bornholmerne glæde sig til flere nye statslige arbejdspladser på øen. Foto: Colourbox

Retten på Bornholm har udsigt til 5-10 nye HK’ere, når en længe ventet domsdatabase skal etableres i 2016. En fantastisk mulighed for at tilføre Bornholm statslige arbejdspladser, siger den begejstrede tillidsrepræsentant.

Politikere, professionelle brugere og pressen har længe ønsket sig en domsdatabase. Nu kommer den – og det bliver Bornholm, der får glæde af de nye arbejdspladser.

Retspræsident ved Retten på Bornholm Henrik Engell Rhod fortæller, at Domstolsstyrelsens bestyrelse har besluttet at placere domsdatabasen i Rønne, fordi man her har relevante erfaringer:

- Driften af databasen er ikke geografisk afhængig, og derfor har man kigget ud i landet. Vi har siden domstolsreformen haft fokus på anvendelse af it og teknik. Vi har været pilotret på videokonferencer, digitale optagelser af forklaringer og nye sagsbehandlingssystemer. Så vi har it-erfaringer og it-gåpåmod, som man kan drage nytte af.

Formentlig 5-10 nye HK-stillinger

Det vides ikke, hvor mange nye arbejdspladser domsdatabasen vil betyde, men et forsigtigt skøn fra retspræsidenten lyder på 5-10 nye stillinger, som primært skal besættes af kontoruddannede. Han mener, at der er et godt grundlag for at bemande stillingerne med velkvalificerede folk.

- Vi har i den senere tid genbesat et par retssekretærstillinger med kontoruddannede. Vi fik mange gode ansøgninger, primært fra lokale, men også ’ovrefra’. Vi havde både herboende og nogle fra den anden side af vandet til samtale. Jeg vurderer, at der er potentiale til at besætte de nye stillinger med medarbejdere med solide kontorkompetencer.

Hvornår stillingerne vil blive slået op er endnu uvist, men Henrik Engell Rhod gætter på, at det bliver omkring årsskiftet 15/16.

HK-tillidsrepræsentant er ellevild

Janne Vadstrup er afdelingsleder og tillidsrepræsentant for HK’erne ved Retten på Bornholm. Hun er begejstret over udsigten til nye stillinger:

- Det er svært at få armene ned over, at Domstolsstyrelsen har vist Retten på Bornholm den tillid at lægge domsdatabasen her. For Bornholm er det en fantastisk mulighed for at tilføre statslige arbejdspladser. Jeg er ikke helt inde i, hvad arbejdet kommer til at bestå i, men jeg har forstået, at vi skal anonymisere først civile domme og senere domme i straffesager. Arbejdet bliver absolut interessant for HK´ere. Og vores kommende kolleger kommer til Bornholms bedste arbejdsplads. En arbejdsplads, der er på forkant med udviklingen inden for it-løsninger, og som jævnligt er ’prøveklud’, når nye tiltag skal indføres. Det bliver spændende at være med til at starte noget helt nyt op og selv være med til at skabe sin egen arbejdsplads. Vi er i dag cirka 15 ansatte ved Retten på Bornholm, og hvis vi ansætter helt op til 10 nye, vil vi være 25 ansatte. Det har vi været tidligere, så det kan vi også igen. Til de nye medarbejdere kan jeg kun sige: Velkommen til familien!

Læs mere om domsdatabasen på Domstolsstyrelsens hjemmeside

Læs om Retten på Bornholm

Fakta om domsdatabasen

Den nye domsdatabase vil i første omgang indeholde civile sager, og de vil blive suppleret med straffesager og andre sager parallelt med, at sagsbehandlingssystemerne bliver digitaliseret. Domstolsstyrelsen forventer, at domsdatabasen vil være udviklet i slutningen af 2016. Målgruppen for domsdatabasen er presse, politikere, advokater, forskere, offentlige myndigheder – og den brede befolkning.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK