Ny viden virker hos Harald Nyborg

02. juni 2015  |  Midt

Hos Harald Nyborg, der har hovedsæde i Odense, har både medarbejdere og virksomhed fået smag for kompetenceudvikling. Deres konklusion er klar: Ny viden virker – både for ansatte og for arbejdsplads.

Susanne H Sørensen
Susanne Sørensen
Tillidsrepræsentant
Medarbejderne hos Harald Nyborg er alle blevet tilbudt en individuel kompetenceafklaring med Tietgenskolens kompetencecenter som sparringspartner. Sammen med skolens konsulenter har deltagerne fået et overblik over, hvad de kan, hvad de gerne vil lære og hvor de kan erhverve disse nye kompetencer:

- Vi mødte Tietgenskolen til et arrangement, hvor de tilbød at komme ud på arbejdspladsen og fortælle om mulighederne for kompetenceudvikling. Vores samarbejdsudvalg godkendte ideen om individuelle samtaler, så skolen kiggede forbi til samtaler i tre dage, fortæller Susanne Sørensen, der er tillidsrepræsentant for de HK-ansatte i Harald Nyborgs administration.

- Samtalerne gav et klart billede af, hvilke veje man kunne gå. Vi fik alle et individuelt brev om, hvad Tietgenskolen anbefalede os hver især. Derfor kunne vi nu så småt gå i gang og melde os til kurser via en central person i virksomheden, der godkender det enkelte kursus.

- Man ved tit ikke, hvad man kan og vil med uddannelse og kompetenceudvikling, og det kan være svært at gennemskue mulighederne. Det har Tietgenskolen et skarpt blik for. De kigger på din uddannelse og på, hvor du kan bevæge dig hen med flere ideer og valgmuligheder.

Positive kolleger inspirerer hinanden

Personlig udvikling. Nye værktøjer til hverdagen. Faglige kompetencer omkring logistik, regnskab og IT… Harald Nyborg-medarbejderne har været vidt omkring i deres kompetenceudvikling – og har med hjælp fra kompetencecentret på Tietgenskolen været meget målrettede i forhold til at lære nyt:

- Firmaet er også selv begyndt at lave og holde nogle kurser via kompetenceudviklingsfonden, og det er dejligt, at Harald Nyborg har involveret sig mere og mere i udviklingen af vores kompetencer. Det motiverer uden tvivl virksomheder, at det nu er nedfældet i overenskomsten, at der skal være tale om fagligt relevante kurser, vurderer Susanne Sørensen og fortsætter:

- De kolleger, der allerede har været afsted, er enormt glade for det og positive, når de vender tilbage. Det betyder, at har du først været afsted, så vil du gerne afsted igen, og når de vender tilbage til Harald Nyborg, så inspirerer det også andre. Jeg kan derfor se, at der efterhånden kommer flere afsted, fordi kollegerne inspirerer hinanden. Derfor vil vi også gerne have Tietgenskolen ud til en ny runde, da der hele tiden kommer nye medarbejdere til.

Fakta

På en lang række HK-områder (bl.a. inden for Handel og Kommunal) er kompetenceudvikling i dag en mulighed, der er nedfældet i overenskomsten. Hver medarbejder i en virksomhed, der er dækket af en overenskomst mellem DI og HK, er således berettiget til årlig efteruddannelse/kompetenceudvikling – for 25.000 kroner selvvalgt uddannelse. Mulighederne for kompetenceudvikling gribes ofte i fællesskab mellem arbejdsgiver og arbejdstager.

Efteruddannelse Kompetencer

Gode kolleger gør
arbejdsdagen bedre

Gode kolleger gør
arbejdsdagen bedre

se alle de fordele
du kan få glæde
af som hk-medlem

HK Medlemsfordele

har du tjekket
om vi har et spæn-dende arrangement på vej?

kommende arrangementer

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK