Sig det med støttestrømper

02. juni 2015  |  Hovedstaden  |  HK it, medie & industri  |  Rani Bech

De bedste ideer opstår, når man mindst venter det. Sådan var det for HK Laborant Klubben i Chr. Hansen, site Copenhagen, der for sjov fandt på at dele støttestrømper ud til generalforsamlingen. Nu er strømperne en vigtig del af det faglige arbejde

Laboranterne hos Chr. Hansen har en arbejdsdag, hvor de står meget op og går meget rundt. Så de er vant til at have ømme ben og trætte fødder til fyraften. Men det var ikke det, samtalen handlede om den dag, strømper blev svaret på flere ting. I hvert fald ikke i første omgang.

Samtalen handlede om en kollega, der efter en operation skulle bruge støttestrømper. På hospitalet havde sygeplejerskerne fortalt hende, at de selv brugte støttestrømper på arbejde, fordi de både går og står meget i løbet af en arbejdsdag.

– Det var interessant, at støttestrømper kunne hjælpe på ømme og trætte ben. Og jeg havde i øvrigt også selv en mindre løbeskade i akillessenen, så jeg tænkte, at det tip ville jeg da prøve. Jeg fandt frem til et par lette løbestrømper, som også er en slags støttestrømper, og begyndte at bruge dem på arbejdet. Det virkede meget godt, fortæller Linnea Larsen.

Den gode opdagelse blev delt med kollegerne.

– Flere af kollegerne havde det samme problem med ømme ben, så de var også meget interesserede i at prøve strømperne. En af dem sagde, at hun ville ønske sig dem i fødselsdagsgave, siger Linnea Larsen.

Strømperne inviterer til fælleskab

Støttestrømper

– Vi har besluttet, at nye laborantkolleger får et par strømper i velkomstgave, siger Linnea Larsen. FOTO: Sonja Iskov

I sin egenskab af tillidsrepræsentant på siten (en fabrik, svarende til en selvstændighed virksomhed i en stor koncern) er Linnea Larsen også formand for HK Laborant Klubben.

– Det slog mig midt i samtalen, at man ikke behøvede at ønske sig strømper i fødselsdagsgave. Dem kunne klubben da købe til medlemmerne. Vi havde af særlige årsager ikke brugt ret mange penge. Så jeg var ret sikker på, at det var der råd til. Jeg foreslog det til bestyrelsen for at høre deres mening om ideen, siger hun.

Bestyrelsen var positiv stemt. Hurtigt meldte det næste spørgsmål sig. Hvornår og hvordan skulle medlemmerne have støttestrømperne?

– Et af de andre bestyrelsesmedlemmer foreslog, at vi kunne bruge strømperne som indbydelse/reminder til generalforsamlingen, der på det tidspunkt var tre uger til. Vi syntes alle sammen, at det var en genial ide. Støttestrømper handler jo også om arbejdsmiljø, og formålet med dem er at støtte i løbet af arbejdsdagen – præcis ligesom HK Laborant Klubben, siger Linnea Larsen begejstret.

Klubben fik travlt med at finde frem til de rigtige strømper. Et af bestyrelsesmedlemmerne fandt dem under et privat besøg i Århus. Hun sendte et billede af dem til resten af bestyrelsen. Da alle var enige om, at de rigtige strømper var fundet, gik de på jagt efter det rigtige sted at købe dem, da det godt måtte være lidt tættere på end i Århus.

– Vi fandt dem tilfældigvis i en butik i Roskilde. Så jeg kørte derned og valgte nogle forskellige og i de størrelser, vi havde skønnet os frem til, ville være de rigtige. Og jeg fik forhandlet en mængderabat, siger Linnea Larsen.

Glade medlemmer

Klubben fik lavet en særlig flyer, der kunne foldes omkring strømpen. Der stod »Husk generalforsamlingen«. Når medlemmerne så foldede flyer og strømper ud, var der dagsorden og en forklaring på brug af strømpen. Støttestrømperne blev delt ud til et frokostmøde med klubbens medlemmer.

– De blev utroligt glade for at få noget fra HK og for deres kontingent. De syntes, at det var sjovt, fortæller Linnea Larsen og fortsætter:

– Der er tre kolleger, som ikke er medlem af klubben, og derfor heller ikke fik strømper. Næste dag havde de fleste medlemmer taget strømperne på, og alle talte om dem. Der blev også spurgt til ikke-medlemmerne med spørgsmål som »Hvordan synes du, det er at gå med strømperne?« Så måtte kollegerne svare, at de ikke havde fået nogen. Det blev fulgt op med et hvorfor, indtil ikke-medlemmerne måtte sige højt, at de jo ikke var medlem af klubben, smiler Linnea Larsen. Klubben på sitet tæller cirka 27 medlemmer, og den sætter en ære i ikke at være ekskluderende – samtidig med, at der er forskel på, om man er medlem eller ej.

Det blev støttestrømperne også et konkret eksempel på i et kærligt drilleri.

– Det var en ekstra gevinst, at strømperne kunne bruges til at sætte fokus på fagligt arbejde, og samtidig ledte snakken om strømperne tanken hen på sko og arbejdsmiljø. Vi havde tidligere haft nogle problemer med, at vores sko ikke var gode nok, og vi fik efter nogen tid lov til at få en anden leverandør. Men skoene gør det ikke alene, og vi håber en dag også at kunne få lov til at bestille støttestrømper til dem, der måtte ønske dette, siger Linnea Larsen.

Strømper viser vejen Kollegernes begejstring var stadig stor. En kollega, der normalt foretrak at være barfodet på arbejde, var begyndt at bruge dem. Og når kollegerne mødte bestyrelsesmedlemmerne blev de ved med at rose strømperne og initiativet.

– Så svarede vi »Sig til det chefen, så giver hun måske det næste par«, siger Linnea Larsen. Men støttestrømpernes rolle i det faglige arbejde slutter ikke her. De bliver også brugt til skabe synlighed og organisering.

– Vi har besluttet, at nye laborantkolleger får et par strømper i velkomstgave, uanset om de er medlem af HK eller ej – fordi vi synes, det er en god måde at vise fanen på. Ikke kun på arbejdspladsen, men kollegerne tager også strømperne med hjem og viser dem frem, mens de fortæller, at de har fået dem af HK, siger Linnea Larsen, som i fællesskabets ånd gerne vil give ideen videre til andre faggrupper i HK.

– Det er en lille ting med en stor betydning i arbejdsdagen. Mange andre faggrupper i HK vil også sagtens kunne få gavn af at bruge støttestrømper. Vi har valgt en flystrømpe, som er en lidt mere moderat støttestrømpe. Så kan medlemmerne også bruge dem i deres fritid.

Sammen er du stærkere Er du OK