Bilkas AMR'ere er stærkere sammen

03. juni 2015  |  MidtVest  |

HK’s slogan ”Sammen er du stærkere” passer på Bilka i Herning, hvor tre HK’ere er blevet valgt som arbejdsmiljørepræsentanter med god sparring til følge.

- Det er dejligt at have nogle kolleger, du kan sparre med og tage på kurser med. Hvis du har spørgsmål eller problemer, som du gerne vil drøfte, har vi hinanden at gå til, fortæller 32-årige Lene Søby.

Hun er udlært hos Bilka i Herning, hvor hun i dag arbejder i kundeservice og indgår i kassevagten. Hun blev udlært i 2003, og et par år efter blev hun af kolleger opfordret til at lade sig vælge som arbejdsmiljørepræsentant.

- Jeg blev skubbet ind i det, men mine erfaringer med at være arbejdsmiljørepræsentant har været gode. Du får et større indblik i, hvordan din arbejdsplads fungerer, og du har indflydelse på din arbejdssituation, forklarer Lene, da hun en dag tager imod ved skranken i kundeservice.

Fire grupper arbejder med arbejdsmiljøet

Lene Søby bag skranken i kundeservice i Bilka i Herning.

- Jeg tror, interessen for arbejdet som arbejdsmiljørepræsentant hænger sammen med, at vi er fem, der sammen løfter i flok og, at det er rart at kunne gøre noget, der eksempelvis kan forhindre arbejdsulykker, for sine kolleger, siger Lene Søby.

Bilka i Herning har i alt ca. 370 ansatte, og arbejdet med arbejdsmiljøet er fordelt på fire arbejdsmiljøgrupper under et arbejdsmiljøudvalg.

I hver gruppe sidder der en repræsentant for ledelsen og en arbejdsmiljørepræsentant. I en enkelt gruppe er der to arbejdsmiljørepræsentanter, så antallet i alt er oppe på fem.

Lene er arbejdsmiljørepræsentant i den gruppe, der har med området service og personale at gøre. En anden gruppe tager sig af området food og nearfood, køl og frost med mere, en tredje af området tekstil, sport, elektronik, hus og have med mere og en fjerde af området drift, varemodtagelse og servicecenter.

Da der i marts var valg af arbejdsmiljørepræsentanter, var der stor interesse for at være med i arbejdet – så stor, at det ligefrem blev til kampvalg, da to HK’ere stillede op til posten i en enkelt af arbejdsmiljøgrupperne. I alt blev tre HK’ere valgt som arbejdsmiljørepræsentanter.

Løfter i flok

Hendes erfaring er, at kollegerne er gode til at sige til, hvis der er et problem, de ønsker fokus på. Hun nævner som eksempel, at der har været irritation over telefonerne ved kasserne.

- Der er blevet klaget over, at de ikke sidder ordentligt fast, så det er nødvendigt at have en hånd på dem samtidig med, at man sidder med varer på båndet. Det er et problem, vi prøver at løse med nogle holdere, fortæller hun.

For Lene har arbejdet som arbejdsmiljørepræsentant foruden muligheden for at kunne hjælpe sine kolleger til bedre arbejdsforhold betydet personlig udvikling, og hun kan klart anbefale andre at prøve kræfter med hvervet.

- Jeg har altid været den stille pige. Det er jeg ikke så meget længere, smiler hun, inden det er tid at vende tilbage til arbejdet i kundeservice.

Sammen er du stærkere Arbejdsmiljørepræsentant Arbejdsmiljø

Gør en forskel på jobbet og
Udvikl dig personligt

Bliv tillidsvalgt

Følg HK MidtVest på Facebook
lokale kurser
nyheder & debat

Se facebookside

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK