Trætte fødder? Få tilskud til en fodbehandling

03. juni 2015  |  HK Handel Hovedstaden  |

Hvis ben og fødder er ømme, kan en fodbehandling gøre forskel – HK Handel Hovedstadens medlemmer kan få et tilskud på 150 kroner til én behandling hos en statsautoriseret fodterapeut.

Ansatte i handelsbranchen står og går ofte hele dagen, derfor er det vigtigt, at passe på fødderne. Det sætter HK Handel Hovedstaden fokus på i de næste tre måneder ved at give et tilskud på 150 kr. til en fodbehandling hos en statsautoriseret fodterapeut. Du skal blot fremsende kopi af  kvittering for behandlingen til HK Handel Hovedstaden, Svend Aukens Plads 11, 2300 København S. Husk at skrive navn, cpr.nr., reg. - og kontonummer på.

Og det er ikke kun vigtigt at pleje fødderne – det spiller også en stor rolle hvilke sko, du putter dem i. Her får du fodterapeuternes råd til, hvordan du køber sko, der giver sunde fødder:

Sådan køber du sunde sko

Fodterapeut

Hvis du er i tvivl om, hvordan du vælger en statsautoriseret fodterapeut, kan du se efter dette mærke hos terapeuten. Og husk at gemme kvitteringen for behandlingen.

1. Skoen skal passe: Du kan fx teste, om formen på skoen passer til din fod, ved at tage sålen ud og stille dig ovenpå den. Rager foden ud over sålen, er skoen ganske enkelt for lille eller for smal.
  2. Plads til bevægelse: Din fod glider lidt frem og tilbage, når du går. Derfor skal du sørge for, at skoen er stor nok til, at du har et glidetillæg på omkring 7 mm, så foden ikke støder mod snuen.
  3. Snuden i vejret: Når vi går, bevæger vi tæerne mere, end vi tror. Derfor må skosnuder ikke være for lave, da du risikerer, at skoen trykker på dine tånegle og generer dig.
  4. Vælg en sål der følger foden: Almindelige hverdagssko skal være fleksible i sålen, så skoen følger din fod og tillader dig at gå så naturligt som muligt.
  5. Lad foden ånde: Vælg sko af læder og andre åndbare materialer, så dine fødder får luft i løbet af dagen. Det forebygger svedige fødder, sure tæer og svamp.
  6. Tag toppen af stødene: Din krop har ikke godt af de mange stød, der forplanter sig op gennem kroppen, når hælen lander hårdt på underlaget. Derfor er det meget vigtigt med en sål, der er stødabsorberende.
  7. Gør plads til hævelse: Dine fødder kan blive varme i løbet af en dag og hæve i løbet af eftermiddagen. Det kan derfor være en fordel dels at købe sko, når fødderne er hævede, dels at købe sko med snører eller velcro, så du kan justere dem.
  8. Hold foden på plads: En fast hælkappe holder foden på plads, så den ikke skrider ud over sålen og ødelægger din gang. Fast hælkappe er også et must, hvis dine fødder har et særligt behov for støtte.

Kilde: Danske Fodterapeuter/altomfoden.dk

I næste nyhedsbrev får du gode råd om, hvordan du passer på dine fødder, fra BAR Handel, som er branchearbejdsmiljøråd (BAR) for detailhandelsbranchens virksomheder og udarbejder information og vejledninger om arbejdsmiljø.

Arbejdsmiljø