Nye brandregler kan sikre 650 arbejdspladser i Horsens

04. juni 2015  |  Sydjylland  |  HK Handel

Nye brandregler skal gøre det mere attraktivt at bygge og drive højlagre i Danmark. De nye regler kan betyde fastholdelse af omkring 650 arbejdspladser i Horsens – herunder godt 300 HK-arbejdspladser.

Lempeligere brandregler skal gøre det mere attraktivt at fastholde arbejdspladser i Danmark. Forsvarsminister Nicolai Wammen har på et møde med Reitangruppen lovet, at de nye regler bliver en realitet i løbet af efteråret, og dermed ser det ud til, at koncernens planer om at bygge et nyt højlager ved Horsens bliver en realitet.

- Det er ingen hemmelighed, at HK- og 3F-arbejdspladser er udfordret i Danmark, og vi kan se, at nogle virksomheder vælger at flytte til eksempelvis Nordtyskland og Sverige. Det skyldes ikke mindst, at kravene til højlagre der er mindre skrappe, end de er i Danmark. Som et led i Vækstplanen moderniserer vi reglerne efter sommerferien, så vi gør dem tidssvarende uden at gå på kompromis med sikkerheden, sagde Nicolai Wammen, da han torsdag besøgte Reitangruppen i Horsens.

Reitangruppen er Skandinaviens største spiller inden for servicehandel og driver blandt andet REMA og 7-eleven, og direktør Henrik Burman er yderst tilfreds med ministerens udmelding.

- Vi er Danmarks næststørste dagligvarekæde, og vi er ved at vokse ud af rammerne. Derfor går vi i konkrete overvejelser om, hvor vi eventuelt skal etablere et nyt lager i Sverige eller Nordtyskland eller blive i Horsens. Nu kan vi arbejde ud fra en antagelse om, at rammebetingelserne for at bygge i Danmark er i orden, og det er dejligt at høre så klar tale fra ministeren. Det fjerner en masse usikkerhed, sagde Henrik Burman.

"Altid dejligt med initiativer, der fastholder arbejdspladser i Danmark"

Reitangruppen

Forsvarsminister Nicolai Wammen besøgte torsdag den 4. juni Reitangruppen i Horsens. Her taler han med Horsens’ borgmester, Peter Sørensen (t.v.) og Henrik Burman fra Reitangruppen. Foto: Marie Foltmann

Horsens' borgmester, Peter Sørensen (S), er også begejstret for udsigten til, at de østjyske virksomheder får mere konkurrencedygtige vilkår.

- Reitangruppen er jo langt fra den eneste virksomhed i Østjylland, der går med den slags planer. Det er jo et attraktivt område for mange virksomheder, fordi placeringen på landkortet er så central, og fordi vi har E45 lige ved døren, sagde Peter Sørensen, der også lagde vægt på, at selve etableringen af det nye højlager vil give masser af arbejde i de to år, opførelsen af byggeriet forventes at tage. Udover fastholdelsen af de 650 arbejdspladser samt nye projekter, der kan komme i kølvandet på lempelsen af reglerne, forventer borgmesteren, at Reitangruppens byggeri vil skabe ringe i vandet.

- En fremgang her i virksomheden kan jo smitte af på en lang række andre brancher, for når hjulene drejer her, er der brug for chauffører, servicepersonale og folk til administrationen, sagde Peter Sørensen, og den positive tilgang deles af Hanne Mathiasen, formand for HK Handel Sydjylland:

- Det er altid dejligt med initiativer, der fastholder arbejdspladser i Danmark, og hvis andre virksomheder end Reitangruppen kan bruge de nye regler til at skabe endnu flere arbejdspladser, er det udelukkende positivt. Samtidig er det ikke uvæsentligt, hvis det samtidig betyder, at man kan skåne miljøet ved at undgå at fragte varer til og fra eksempelvis Tyskland og Sverige, siger Hanne Mathiasen.

Beslutningen om at bygge det nye højlager i Horsens er endnu ikke en realitet, men ifølge Henrik Burman forventes Reitangruppens bestyrelse at træffe en endelig beslutning omkring årsskiftet.

Af Jesper Krusell

Arbejdsmarked Politik

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK