Derfor skal HK til Folkemøde på Bornholm

08. juni 2015  |

Demokrati er, når vi har en ”herredømmefri” samtale om, hvordan samfundet skal se ud. En ligeværdig samtale. Det betyder, at du og jeg kan tale med politikerne, hvis vi har lyst til det og uden at blive straffet for det. Det betyder, at du kan række hånden op på Folkemødet og sige, hvad du vil.

”Tænk sig at nå dertil, at man ikke længere tænker over friheden hver eneste dag. Dertil håber jeg, at jeg når i min levetid”. Det sagde den unge egypter Mahmoud Salem, da han i 2011 besøgte Danmark. Salem er en af ”heltene” fra Tahrir-pladsen. Under Salems besøg i Danmark spurgte han flere gange, hvad vi gør for at bevare demokratiet? Og det havde mange danskere ikke rigtig nogen holdning til ud over, at demokrati og frihed da er godt. I vid udstrækning betaler mange af os vores skat uden at klage og overlader ellers resten til politikerne. Salem fik et indtryk af, at vi er blevet ”demokratidovne”.

På Tahrir-pladsen sved politiets tåregas i næsen. Det dårligt uddannede egyptiske politi løb i stød ind i folkemængden og slog på alt og alle. Salem selv blev fængslet af politiet og gennembanket den 4. februar 2011. Hvad havde han egentlig gjort? Salem var ejer af bloggen Sandmonkey. Her skrev han om stort og småt og kritiserede dem, han havde lyst til. Det kostede ham dyrt. Demokrati var ikke en selvfølgelighed i Egypten. Demokrati var ikke i alles interesse.

Du skal være med

Der er mange politikere, der har meldt fra til Folkemødet. Men Danmarks folketingsmedlemmer udgør kun en forsvinde lille del, af de 20.000 personer, der på den ene eller den anden måde deltager i weekenden. I tre dage er Allinge en stor kaffesalon, hvor der bliver slået i bordet og klappet skuldre. For demokrati er også interesseorganisationer, virksomheder, embedsmænd og selvfølgelig borgerne. De sidste er der ikke så mange af på Folkemødet, men takket være sociale medier som Twitter og Facebook kan borgernes holdninger og ønsker få betydning. Vi ser, at politikere og meningsdannere anstrenger sig mere og mere for at svare på henvendelser på sociale medier.

Demokrati er ikke bare, når du stemmer. Demokrati er, når du slår i bordet og rejser dig op i mængden. Det er, når du siger ”det der, vil jeg godt prøve at gøre bedre”. Det kan du på sociale medier. Vi kan tale mere og hurtigere sammen end nogensinde før.

Uanset om du er HK-medlem, ansat i HK eller interesseret i de emner, vi diskutere, så har vi brug for, at du fortæller os, hvad du mener på Facebook, Twitter og Instagram under Folkemødet. For du er privilegeret. Tænk, hvis dine opdateringer på Facebook havde samme konsekvenser som for Salem? Tænk, hvis du kunne blive banket af politiet for at sige, at magthaverne er på vej i en forkert retning. De fleste af os har sagt ting på Facebook, der kunne have kostet os dyrt et andet sted i verden.

I HK har vi slået os sammen på tværs af sektorer og afdelinger for at få mere gennemslagskraft. Vi har fokuseret på at lave få debatter, der alle har høj kvalitet. Politisk sætte vi fokus på dagpenge, arbejdsmiljø og fremtidens fagbevægelse.

Få vores opdateringer og gør dig gældende i debatten her:

Hjælp lønmodtagerne på Folkemødet

Se vores program her:

Program til Folkemødet

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK