Psykiske arbejdssygdomme i voldsom stigning

08. juni 2015  |  HK Kommunal  |  Lars Friis

Antallet af anmeldte psykiske erhvervssygdomme er på fire år steget med 72 pct., viser tal fra Arbejdsskadestyrelsen. Især inden for undervisning, offentlig administration og sundhedsområdet fylder de psykiske skader rigtig meget.

Arbejdsskadestyrelsen modtog sidste år 5.308 anmeldelser af erhvervssygdomme, hvor anmelderen brugte en diagnose i kategorien ”psykisk sygdom”. Området har oplevet en stejl stigning i antallet, nemlig på 72 pct., mens samtlige anmeldelser i alt er steget med 25 pct.

”Psykisk sygdom” har i hele perioden været den mest udbredte diagnose i forbindelse med arbejdsskader, men den er steget til at udgøre årsagen til mere end hver fjerde anmeldte erhvervssygdom, hvor det i 2010 var mindre end hver femte.

Hudlidelser og høreskader er andre sygdomme, der fylder god op i bunken af anmeldelser. Også denne type erhvervssygdomme er steget voldsomt i antal, nemlig med henholdsvis 44 og 58 pct. Til gengæld er der 14 procent færre anmeldelser af ryglidelser.

Rejsehold og styrket arbejdstilsyn

Arbejdsskadestyrelsens tal følger efter, at de faglige konsulenter i HK-afdelingerne har meldt om en hårdere kurs over for sygemeldte ansatte i regioner og kommuner. Den nye overenskomst rummer desuden en aftale om at oprette et rejsehold, der skal være med til at forbedre det psykiske arbejdsmiljø – et resultat på baggrund af ikke mindst mange kommunale HK’eres meldinger om problemer med det psykiske arbejdsmiljø.

Nyheden om det stærkt stigende antal anmeldelser på det psykiske område får en kommentar med på vejen af de to hovedorganisationer LO og FTF. I et fælles oplæg i forbindelse med Folketingsvalget ønsker de sig et styrket Arbejdstilsyn som en af vejene til en mere effektiv indsats i forhold til det psykiske arbejdsmiljø. LO og FTF gør opmærksom på, at især ansatte på offentlige velfærdsområder ser ud til at være belastet psykisk af deres job.

På undervisningsområdet udgør psykiske erhvervssygdomme eksempelvis 48 pct. af alle anmeldelser, mens det inden for offentlig administration, forsvar og social forsikring er 38 pct. Med en andel på 35 pct. ligger også ”Sundhedsvæsen og sociale foranstaltninger” højt.

Se tallene fra Arbejdsskadestyrelsen.

Arbejdsmiljø Arbejdsskade

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

Følg med i vores nyheder

hk.dk/aktuelt