HK.dk logo

Smagen af socialt ansvar

10. juni 2015  |  Hovedstaden  |  HK it, medie & industri  |  Rani Bech

De ord står på Bornholms Mosteris hjemmeside, men det er produkterne, der er i fokus – og det sætter de fysisk og psykisk sårbare medarbejderne stor pris på. Produkterne skal sælges for kvaliteten og ikke på grund af medlidenhed. 

Most, saft og juice fra Bornholms Mosteri i Rønne bliver lovprist på mange madblogs og forhandlet steder, der bryster sig af at føre økologiske kvalitetsprodukter. Kernen af hele forretningen er også prisværdig.

I tidernes morgen, hvilket i det her tilfælde vil sige 2006, hed det hverken Bornholms Mosteri eller var en virksomhed. Det var derimod et beskæftigelsesprojekt for særligt udsatte under navnet Ciderprojektet. Det var der som sådan ikke noget galt med. Tværtimod var det sådan et sted både Pia Kaspersen og Birgit Koefoed Møller gerne ville arbejde.

- Jeg kontaktede Ciderprojektet for cirka tre år siden for at høre, om de havde plads til mig. Jeg havde hørt, at det var sådan et fantastisk sted. Det er det også. Her fremhæver vi vores styrker i stedet for at tale om vores skavanker, som let kan komme til at fylde meget andre steder. Det er guld værd at være et sted, hvor man føler, at man er et almindeligt menneske, siger Pia Kaspersen


Mosteri

Det er vigtigt for os, at produkterne sælges på grund af deres kvalitet og ikke, fordi det er synd for os, siger Pia Kaspersen. FOTO: Berit Hvassum

Det er næsten den samme historie, Birgit Koefoed Møller fortæller. Ligesom Pia Kaspersen havde hun besøgt projektet, da det lå i Svaneke.

 - Det var et alletiders projekt og stadig en god arbejdsplads. Vi er nok mere åbne og drager i højere grad omsorg for hinanden, siger hun.

Hun havde på det tidspunkt et job, som ikke hun var så glad for. Det var kommet en ven, der også var chef for Ciderprojektet, for øre. Så han ringede og spurgte, om ikke det kunne være noget for hende. Det kunne det bestemt, mente Birgit Koefoed Møller. Og så blev det sådan.

Michelinstjerne og priser

Siden hen er der sket meget. Ciderprojektet skiftede i 2010 navn til Bornholms Mosteri. Produkterne vandt priser for smag og kvalitet. Produktionen voksede sig ud af lokalerne i Svaneke og flyttede til Rønne i fiskerivirksomheden A. Espersens lokaler.

Og sidste år blev det privatiseret. Nu er det en virksomhed ejet af i fællesskab af A. Espersen og folkene bag michelinrestauranten Kadeau. Det var den eksplosive vækst i produktionen, der blev konkurrenceforvridende og af samme grund ikke længere kunne være i kommunalt regi. Salget var betinget af, at den sociale profil blev opretholdt efter privatiseringen, således at mindst halvdelen af stillingerne skal være besat af mennesker med fysisk eller psykisk sårbarhed.

Med privatiseringen fulgte også en ny overenskomst med HK it, medie og industri Hovedstaden.

– Vi er et specielt sted med flexjobbere og skånejob. Der var også en overenskomst tidligere. Nu har vi fået industriens. Vi er i den spæde start med at finde ud af, hvad det betyder, siger Birgit Koefoed Møller.

Ifølge hende og Pia Kaspersen er det da også på trods af de mange forandringer stadig den samme arbejdsplads. De er begge i flexjob og arbejder henholdsvis 20 og 16 timer om ugen fordelt på fire dage.

– Der er forskel på at referere til en kommunalbestyrelse og ledelsen i en privat virksomhed. Her er ledelsen tæt på. Det gør, at vi får flere oplysninger og har mulighed for at hilse på lederne i dagligdagen, siger Birgit Koefoed Møller, som ud over de opgaver i bogholderiet, som hun tidligere lavede, nu også skal til at lave løn.



Forandringer uden frygt

Og så var der nogle praktiske ting, der i overgangen fra kommunal til privat virksomhed skabte vanskeligheder.

– Der er ikke så mange, der har gjort det før os. Så der er ikke nogen eksempler at skele til. En lille ting er, at vi kørte på kommunens servere, og dataene skulle så flyttes over på private servere. Det kan man ikke bare gøre på en dag, og vores programmer kørte ikke optimalt, fordi vi ikke kunne trække de nødvendige data. Kommunens servere har en sikkerhed, der gjorde det besværligt. Så det kunne være en stor udfordring at få lavet og sendt en faktura. Det var en hård nød i processen, som vi brugte meget tid på, siger Pia Kaspersen.

Forandringer kan være forbundet med usikkerhed om fremtiden hos medarbejdere. På mosteriet var de udsatte medarbejdere sikrede og havde ikke grund til at frygte noget i den retning. Men med udvikling og succes følger der ofte også nye krav og dermed nye udfordringer.

– Nu skal vi jo bære os selv. Det skal løbe rundt. Der er nogle mål, som vi nu skal nå samtidig med, at der skal tages hensyn. Det er lykkedes uden, at nogen skulle arbejde mere. Nogle af kollegerne kan let blive stressede, men vi er nok også alle sammen vokset med opgaven og ansvaret, siger Pia Kaspersen og bliver suppleret af Birgit Koefoed Møller.

– Det er især en udfordring i produktionen. Vi prøver at lægge en plan, men der kan let gå lidt skuddermudder i det. Som regel går det alligevel. Jeg tror ikke, vi har større fravær end andre steder. Vi er nok bedre til at melde ud, hvis vi har det dårligt, fordi det hos er legitimt, at man kan have det sådan. Så prøver vi at beskytte hinanden og er opmærksomme på, om folk får holdt pauser – og alene, hvis de har behov for det. Det er nogle af de ting, vi er gode til, siger hun.


Det er ikke synd for os

Det var den ånd, der førte dem begge til Bornholms Mosteri i første omgang. Men ude hos kunderne, er det ikke det første, der bliver bragt på bane.

– Jeg er også med ude på messer. Og der fortæller vi om produkterne. Når folk bliver begejstrede for smagen af dem, så kan vi godt fortælle om den sociale profil bagefter som en god historie. Måske kan den inspirere andre til at starte noget lignende op. Men det er vigtigt for os, at produkterne sælges på grund af deres kvalitet og ikke, fordi det er synd for os, siger Pia Kaspersen.

Og succesen glæder de sig begge over.

– Vi er da stolte af det produkt, vi leverer. Det var et kommunalt projekt, der kom ud på hylderne. Og vi ser det i gadebilledet. Vi producerer noget, som kunderne godt kan lide og efterspørger, siger Birgit Koefoed Møller. 

Arbejdsmarked

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk