Flere unge skal sikres en praktikplads

12. juni 2015  |  MidtVest  |

De kommende fem år vil Danmark mangle 32.000 faglærte, heraf 13.000 inden for HK’s uddannelser. Derfor skal flere unge vælge en erhvervsuddannelse og sikres en praktikplads. Men erhvervsuddannelserne har dårligere økonomiske vilkår end gymnasierne, og de nyder ikke tilstrækkelig respekt, mener de midt- og vestjyske HK’ere i en stor medlemsundersøgelse.

4500 HK’ere fra hele landet er i en spørgeskemaundersøgelse og en række gruppeinterviews fra november 2014 til januar 2015 blevet spurgt om, hvilke emner, de mener, kandidaterne ved det kommende folketingsvalg skal arbejde for. Blandt emnerne, som de finder vigtige, er efter- og videreuddannelse.

Undersøgelsen viser, at 66 procent af de adspurgte midt- og vestjyske HK’ere mener, at der generelt er stor respekt omkring det at tage en gymnasial uddannelse. Men når det gælder kontor- og handelsuddannelserne, mener kun 29 procent, at uddannelserne nyder respekt.

- Vi ved, at de unge i deres ansøgningsmønster bliver påvirket af fordomme og forventninger til uddannelsen. De bliver påvirket af venner, lærere, medier med flere, der fortæller dem deres version af, hvad en erhvervsuddannelse er, siger Karin Østerby, der er afdelingsformand for HK MidtVest.

Virksomhederne må tage ansvar

Karin Østerby

- Finanskrisen er ovre, og virksomhederne må igen til at tage ansvar for arbejdsmarkedet og uddannelsen af vores unge gennem oprettelsen af praktikpladser, mener Karin Østerby.

Karin Østerby henviser til, at antallet af ansøgere til erhvervsuddannelserne fra 2014 til 2015 er faldet. I 2014 var der 19,6 procent af det samlede antal ansøgere til ungdomsuddannelserne, der søgte ind på en erhvervsuddannelse. I 2015 var tallet 18,5 procent.

Et led i at uddanne flere personer med en faglig uddannelse er at sikre de rette økonomiske forudsætninger. I undersøgelsen peger 86 procent af de adspurgte midt- og vestjyske HK’ere på, at kontor- og handelsuddannelserne bør modtage de samme økonomiske midler per elev som de gymnasiale uddannelser.

- Siden taxameterordningen i 2008 blev gældende for alle gymnasiale uddannelser, er de almene gymnasier blevet tildelt betragteligt flere penge pr. elev end handelsgymnasierne. Differencen bliver primært begrundet med historiske forskelle og med, at det almene gymnasium er dyrere i drift på grund af højere udgifter til fag som fysik, idræt og billedkunst, siger Karin Østerby.

Hun peger også på vigtigheden af, at alle elever på erhvervsuddannelserne bliver sikret en praktikplads.

- Finanskrisen er ovre, og virksomhederne må igen til at tage ansvar for arbejdsmarkedet og uddannelsen af vores unge gennem oprettelsen af praktikpladser. Undervisningsministeriet er nået frem til, at private virksomheder kunne skabe 33.000 flere praktikpladser, og der bør ses på, hvordan det kan sikres, at flere virksomheder tager elever ind, påpeger hun.

Fag og Fremtid Politik Elev Job og uddannelse

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK