Nu kan du søge ny miljøuddannelse

12. juni 2015  |  HK Kommunal  |  Dansk Laborant-Forening  |  Fie Jessien Klarlund

Det første modul i diplomuddannelse for miljøteknikere og andre, der arbejder inden for området, er nu klar. HK Kommunal er initiativtager til uddannelsen, som udbydes af VIA University College både øst og vest for Storebælt. Ansøgningsfrist 3. august.

Så er der premiere på den nye diplomuddannelse i miljøjura, og dermed kan HK’ere, som arbejder inden for teknik og miljø få opdateret deres viden om lovgivningen på området. Og ikke nok med at de får ny viden, de får også papir og ECTS-point på deres nye kompetencer.

Diplommodulet udbydes af VIA University College og vil blandt andet indeholde viden om de forskellige retsområder, som indgår i sagsbehandlingen inden for teknik og miljø. Det er blandt andet byggetilladelser, plansystemer, husdyrbrug, jordforurening, spildevandshåndtering, affald, miljøgodkendelser og planloven. Uddannelsen kan søges nu, og der er ansøgningsfrist 3. august (se mere i faktaboksen længere nede). Man kan også søge Kompetencefonden om penge til den.

Uddannelse opfylder stort behov

HK Kommunal har taget initiativ til den nye uddannelse, der udbydes både øst og vest for Storebælt.

- Der har længe manglet kompetencegivende videreuddannelse for miljøteknikere. Så den nye uddannelse opfylder et stort behov blandt vores miljøtekniker-medlemmer, siger næstformand i HK Kommunal, Mads Samsing, om baggrunden for, at HK Kommunal har arbejdet for at få den nye uddannelse op at stå:

- Og jeg er stolt over, at vi så hurtigt har fået en formel uddannelse op at stå, og at vi nu endelig kan tilbyde medlemmerne inden for området kompetencegivende uddannelse, der er vedkommende for dem, så de kan dygtiggøre sig og stå stærkt på arbejdsmarkedet, siger Mads Samsing, der også kvitterer for, at VIA Univesity College var med på ideen og hurtigt gik i gang med at få udviklet og godkendt diplommodulet.

Vigtige input til uddannelsen fra HK’erne

Mads Samsing pointerer også, at det ikke havde kunnet lade sig gøre at få relevant indhold i uddannelsen, hvis ikke netværket for miljømedarbejderne havde deltaget i ideudviklingen.

- Stor tak til alle de medlemmer i netværket, der var med i arbejdet. De har fingeren på pulsen ude omkring i kommuner og regioner og ved, hvad de har brug for at lære. Derfor er det også deres fortjeneste, at uddannelsen har fået sådan et godt indhold, siger Mads Samsing, der opfordrer miljømedarbejderne til at komme med endnu flere ideer til den fortsatte udvikling af uddannelsen. Dette første modul, er nemlig kun begyndelsen, som han understreger.

Positiv modtagelse på temadag

Diplommodulet blev forleden præsenteret på HK Kommunals landsdækkende temadag for teknik- og miljømedarbejdere. Og modtagelsen var meget positiv.

- Jeg er bare så glad for, at vi nu har fået første modul i kompetencegivende videreuddannelse for os. Og med sådan et spændende indhold. Og temadagen her viser, at teknik- og miljømedarbejderne har blod på tanden i forhold til at videreuddanne sig, så de er attraktiv arbejdskraft også i fremtiden, sagde netværksleder Jette Vejgaard, Holbæk Kommune, ved præsentationen.

Jette Vejgaard opfordrede også deltagerne til at melde sig ind i netværket og her komme med ideer til flere moduler i fremtiden.

Også miljøtekniker Rebecca Huus fra Billund Kommune udtrykte glæde over den nye uddannelse:

- Det er super godt, at vi nu får en uddannelsesmulighed, der går i bredden, så vi får viden inden for mange miljø- og teknikområder. Så kan vi meget bedre sparre med de øvrige kolleger på området, sagde Rebecca Huus.

Miljøtekniker Livi Trygstad, Sønderborg Kommune, var derimod ikke så glad for, at uddannelsen går mere i bredden end dybden. - Jeg synes, at der er behov for at gå i dybden med de forskellige lovområder. Der er nemlig utrolig meget, man skal vide på de forskellige områder i det daglige, sagde Livi Trygstad på temadagen.

Hertil svarede chefkonsulent Finn Skøtt Hansen, VIA University College, at der ikke er noget i vejen for at samle et hold, som vil gå mere i dybden med et enkelt lovområde. Det vil VIA gerne være behjælpelig med.

Om diplommodulet i teknik- og miljøjura

• Indhold: De forskellige retsområder, som indgår i sagsbehandlingen inden for teknik og miljø. Hovedpunkter er: Byggetilladelser, plansystemer, naturbeskyttelse, fredede områder, godkendelses- og driftsregulering af landbrug, miljøgodkendelser til virksomheder, jordforurening, spildevandshåndtering, klimatilpasning, vandforsyning, affald og veje.
  • Adgangskrav: En videregående uddannelse på akademiniveau eller højere samt minimum to års relevant erhvervserfaring. Ansøgere med andre og tilsvarende kompetencer kan optages på baggrund af en individuel realkompetencevurdering.
  • Udbydes af VIA University College 2 gange om året i september (i Horsens) og februar (i København).
  • Henover 2 måneder er der 7 undervisningsdage af 4 blokke samt hjemmearbejde og onlinestudier.
  • Modulet giver 10 ects-point (der skal 60 til en hel diplomuddannelse) og er en del af Teknologisk diplomuddannelse i energi og miljø – en kompetencegivende uddannelse.
  • Tilmeldingsfrist til september-modulet i Horsens: 3. august 2015.
  • Studiestart, september-modulet: 14. september.
  • Pris: 13.900 kroner
  • Der kan søges penge fra Den kommunale kompetencefond til modulet, da det er kompetencegivende (den regionale fond først fra 1. oktober): denkommunalekompetencefond.dk
  • Du kan læse mere og tilmelde dig på via.dk

Teknik, klima og miljø

mød kolleger i vores faglige netværk

Find dit netværk

mød kolleger i vores faglige netværk

Find dit netværk

nyheder fra fagområdet

Ny uddannelse i miljøjura i Midt- og Vestjylland

08. august 2017  | MidtVest  | HK Kommunal

Arbejder du inden for teknik- og miljøområdet og har lyst til at dygtiggøre dig, så har du chancen i Holstebro, hvor VIA University College til september starter et nyt diplomhold i teknik- og miljøjura.

NemId bliver til MitId

23. marts 2017  | HK Kommunal

Senest i 2020 er det slut med NemId som vi kender det. Nu skal det i stedet hedde MitId. Det nye navn og logo koster 300.000 kroner.

Tværfagligt samarbejde og konflikter udfordrer ansatte

08. marts 2017  | HK Kommunal

Medarbejderne i kommunernes teknik- og miljøforvaltninger har udfordringer med at arbejde på tværs af forvaltninger. Men også konflikter med borgerne opleves som en udfordring.

Se alle nyheder