5 sommertips for jobsøgende

15. juni 2015  |  Samdata

Efterhånden som temperaturen stiger bliver der længere og længere mellem jobopslagene. Der er ikke mange virksomheder der satser på at rekruttere i juli – men det betyder ikke, at der ikke er noget du kan gøre som ledig.

1. Uopfordrede ansøgninger

Det er meget forskelligt fra branche til branche, men i mange virksomheder er der aldrig helt ferielukket. Og i små- og mellemstore virksomheder er det oven i købet ofte chefen som er på job i ferieperioden. Det gør, at sommerferien er højsæson for uopfordrede ansøgninger og uformelle kaffemøder.

Lav din research på interessante virksomheder inden for dit fagområde og geografiske område, og kontakt dem – allerhelst på telefon. Præsenter dig selv, og fortæl, hvor interessant du synes netop denne virksomhed er. Sørg for, at du i samtalen hele tiden har fokus på, hvordan du kan være til gavn for virksomheden. Det handler om at få pirret nysgerrigheden så svaret på spørgsmålet: ”Skal jeg ikke komme forbi til en snak?” bliver ja. For der er ingenting som virker bedre i jobsøgning end det personlige møde – og på en stille sommerdag er din chance for at gøre et positivt indtryk end på noget andet tidspunkt.

2. Opdater

Brug et par dage i sommeren på at få opdateret alle de ting du skal have opdateret. Gennemgå dit CV, tjek din LinkedIn-profil, opdater din hjemmeside – eller lav en hjemmeside, hvis ikke du allerede har en.

Overvej hvilke sociale medier du har lyst til at være aktiv på. For din social medie-profil har betydning, hvad enten du vil det eller ej. Er det nu du skal være på Twitter, Instagram eller Google Plus? Eller skal du bare have strammet privatlivsindstillingerne på Facebook?

Vær også sikker på, at du har særligt blik for dit profilbillede på de sociale medier. Det er den mest åbenlyse del af din profil, og det første man ser når man søger efter dig på nettet.

3. Opsøg gamle kontakter

Ligesom sommerperioden er god til at opsøge nye arbejdsgivere så er den også god til at kontakt gamle venner, bekendte, kollegaer eller studiekammerater. Brug din LinkedIn-profil som udgangspunkt og opret forbindelse til gamle kollegaer, eller skriv beskeder til dem du allerede har kontakt med. Her er der gode chancer for en kop kaffe på kontoret eller en kold øl i solen. Den form for networking skaber sjældent umiddelbare jobchancer, men det hjælper på den lange bane. For hvis de hører om noget der passer til din profil så er der meget større chance for at de husker dig.

4. Lær noget nyt – eller genopfrisk din viden

Sommertiden er en god tid til at genopfriske sin viden eller supplere den med ny viden. Prøv at tage udgangspunkt i dit CV og læg mærke til hvad du har fremhævet af kompetencer. Kan du blive endnu stærkere inden for de områder? Er det nu du kan sætte dig ned og genopfriske din PHP-viden eller læse materialet fra din Cisco-certificering igennem igen? Tag fat i bøgerne fra dit studie og læs dem igen. Se noterne igennem. Eller sæt dig ved computeren og leg. Skriv noget kode og nyd fornemmelsen af at få det til at virke. At du kan skabe noget.   Det kan også være nu du skal tillægge dig nye kompetencer. Der findes massevis af elæringskurser, hvor du kan opsøge ny viden og ny inspiration. Du kan finde kurser på http://www.hk.dk/karriere/onlinekurser- eller steder som f.eks. Lynda.com, hvor du kan få en gratis 10-dages prøveperiode. Der kan du nå at gennemgå en del, hvis du bruger alle ti dage til at lære.

5. Hold ferie – og husk at melde det til jobcenter og a-kasse

Sidst med ikke mindst skal du huske at holde ferie! Du skal have genopladt dine indre batterier og få slappet af i den sol som forhåbentlig kommer. Men før du pakker badehåndklædet og klipklapperne er der lige noget du skal huske – nemlig at melde ferie til jobcenter og a-kasse.

Alle har ret til ferie, men hvis du ikke vil risikere at blive indkaldt til samtale så skal du give besked til både jobcenter og a-kasse. Jobcenteret skal have besked mindst 14 dage før – og hvis de har indkaldt dig til en samtale før du har meldt ferie så har du pligt til at deltage i den. Din a-kasse skal have besked senest på den første feriedag, men det er en god ide at gøre det samtidig med at du giver kommunen besked.

Når din ferie er slut skal du bekræfte på jobnet.dk at du er jobsøgende igen!

God ferie.

Adam Bindslev:
Journalist og ejer af Semiosis Formidling ApS. Arbejder med digital formidling i alle dets former gennem tekst, fotografi, lyd og video. Underviser i kommunikation og fotografi. Redaktør på Ugebrev for Ledige . Mail ab@semiosis.dk / Twitter: @udkantsadam

Jobsøgning Kurser Job og uddannelse

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK