D’Batter batter

15. juni 2015  |  Østjylland  |

Et grænseoverskridende kursus, hvor deltagerne står på sten og klasker budskaber med en fluesmækker. D’Batter hedder det, og ifølge deltagerne virker det.

D’Batter. Et grænseoverskridende kursus.

De griner højt. Klamrer sig til hinanden og bryder ud i jubel, da det hele lykkedes. Tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter fra fire østjyske virksomheder har taget hver en kollega med til Kalø Vig Kursuscenter for at lære, hvordan de skaber et større fællesskab om det faglige arbejde blandt alle kollegaerne. Og en af metoderne er stone-standing, hvor alle deltagere skal stå på et ben på en sten.

D’Batter. Et grænseoverskridende kursus.

- Det er et meget grænseoverskridende kursus. Men på den gode måde. Vi får nogle helt konkrete værktøjer, som vi kan bruge derhjemme, og det er rigtig godt, lyder det fra Charlotte Müller, der er arbejdsmiljørepræsentant hos Arbejdernes Byggeforening i Silkeborg.

Kurset hedder D’Batter og er arrangeret af Stine Skogberg og Lone Degn, der arbejder som faglige konsulenter hos HK Privat Østjylland.

- Vi oplever, at tillidsvalgte ofte står alene med det faglige arbejde. Når kollegaerne er utilfredse eller har brug for hjælp, så sender de en mail til de tillidsvalgte og forventer, at de løser opgaven. Men fagligt arbejder er ikke kun de tillidsvalgtes ansvar. Derfor vil vi give både TR og AMR nogle konkrete værktøjer, så de kan motivere kollegaerne til at engagere sig, siger Stine Skogberg.

Klask et budskab

D’Batter. Et grænseoverskridende kursus.

Stone-standing er bare en af metoderne til at styrke de tillidsvalgtes arbejde med at motivere kollegaerne. En anden er at klaske et budskab med en fluesmækker.

-  De forskellige aktiviteter på kurset handler ikke bare om at lege. De er udvalgt for at understrege teoretiske pointer, siger Stine Skogberg, mens hun i øvrigt motivere sit hold til at klaske fluer.

Og den anderledes måde at holde kursus på, går rent ind hos deltagerne.

- Det var grænseoverskridende fra første sekund. Jeg havde slet ikke regnet med, at vi skulle være så aktive, men vi blev sat til at interviewe hinanden og derefter fremlægge for gruppen. Og det nedbrød vores generthed overfor hinanden med det samme, og skabte et rigtig godt fællesskab, fortæller Helma Lübbe, der er en af de kollegaer, der har fået lov til at komme med på kurset.

Også AMR Tina Larsen er glad for de fysiske aktiviteter.

- Det gør os mere kreative i vores måde at tænke på. Jeg tror ikke at nogen af os egentlig er så glade for at stille os op og tale foran andre, men på kurset her får vi rykket ved nogle grænser, siger hun, mens de andre på holdet nikker bekræftende.

- Det værste, der kan ske, er vel at folk griner af os. Men efter det her kursus, er jeg ikke så bange for at dumme mig, siger Jette Andersen, AMR på Nordic Seed i Odder.

Arbejder med konkrete udfordringer

D’Batter. Et grænseoverskridende kursus.

En del af kurset er også at arbejde med helt konkrete udfordringer, som de tillidsvalgte har på deres arbejdspladser.

- Det er vigtigt, at vi tager udgangspunkt i den hverdag, som de tillidsvalgte har. Tænkte eksempler vist på en power point hænger bare ikke lige så godt ved. Derfor skaber vi et fortroligt rum, hvor man kan lufte sine ideer – eller mangel på samme – til at løse de udfordringer, man har, siger Lone Degn.

Og det er deltagerne glade for.

- Vi kan vel alle bruge nogle friske øjne på, hvordan vi kommer videre med en sag, eller hvordan vi bedre får involveret kollegaerne. For det letteste er at gøre, som man plejer, siger tillidsrepræsentant Bjarne Wiese fra LaserTryk.

- Stine og Lone er sådan nogle, der vader ind i folk med træsko på. Og det betyder rigtig meget, at de er så gode til at bryde vores grænser. For vi er jo nødt til at starte med os selv, hvis vi vil flytte noget som tillidsvalgte, siger Jette Andersen.

Vil du også på D’Batter kursus, så send en mail til Stine Skogberg på stine.skogberg@hk.dk eller Lone Degn på lone.degn@hk.dk

Kurser Privat

FLERE LOKALE