Fagforeninger: Nulvækst i det offentlige vil gøre os alle fattigere

15. juni 2015  |  HK Stat

En række formænd for offentligt ansattes fagforeninger, heriblandt Rita Bundgaard fra HK Stat, advarer mod nulvækst i det offentlige – i et debatindlæg, som blev bragt i Politiken lørdag den 13. juni 2015.

AF GRETE CHRISTENSEN, BODIL OTTO, BENNY ANDERSEN, ELLEN K. LYKKEGÅRD, PER CHRISTENSEN OG RITA BUNDGAARD HHV. FORMAND FOR DANSK SYGEPLEJERÅD , FORMAND FOR HK KOMMUNAL, FORMAND FOR SOCIALPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND, FORMAND FOR 3F'S OFFENTLIGE GRUPPE, FORMAND FOR 3F OG FORMAND FOR HK STAT

Det er vores fælles velfærd, der betaler prisen, hvis vi efter valget på torsdag får en regering, der vil indføre nulvækst i den offentlige sektor. Lige meget hvordan man vender og drejer det, vil nulvækst betyde færre offentligt ansatte og dermed færre hænder til at løfte vores fælles opgave med at sikre en ordentlig og tryg velfærd.

En velfærd, hvor socialpædagogen støtter vores mest udsatte og sårbare borgere, hvor 3F'eren sørger for, at vores grønne åndehuller er rene og ryddelige, hvor sygeplejersken sikrer patienterne den rette pleje og behandling, og hvor HK'eren er garanten for, at borgerne får hjælp og vejledning, når de kontakter det offentlige.

Helt konkret vil nulvækst betyde 25.000 færre offentligt ansatte frem mod 2020 i forhold til det, regeringen har planlagt. Så mange færre hænder vil uden tvivl kunne mærkes af vores medlemmer.

Der skal løbes endnu hurtigere, end der allerede bliver. Men det kommer også til at have store konsekvenser for alle de borgere, der dagligt er afhængige af vores medlemmers hjælp og støtte.

For os, der sætter pris på et stærkt velfærdssamfund, hvor hjælpen er god og servicen høj uanset pengepungens størrelse, er nulvækst en trussel.

Flere borgerlige politikere har under valgkampen været rejsende i argumentet om, at nulvækst er afgørende for at få gang i den private vækst og sikre virksomhederne bedre vilkår. Denne modstilling mellem den offentlige sektor og privat vækst er falsk.

Det er flere gange påvist, at en stærk og velfungerende offentlig sektor også betyder, at det private arbejdsmarked fungerer bedre. Gode veje, velfungerende sygehuse, hurtig offentlig sagsbehandling og tidlig indsats over for udsatte børn og unge er gode investeringer, der kommer både fællesskabet og det private arbejdsmarked til gode.

Dertil kommer, at velfærdssamfundet sikrer den veluddannede arbejdskraft, der er tandhjulet i den private sektor. Nulvækst gør os alle fattigere.

Derfor vil vi anbefale, at vi på torsdag støtter et fremtidens Danmark uden nulvækst, men derimod med plads til udvikling af vores velfærdsfællesskab.

Kilde: Politiken 13. juni

Støt de offentligt ansatte på Facebook

HK Stats Facebook-side poster vi hver dag op til valget en status med medlemmer i offentlige jobfunktioner. Du kan være med til at anerkende deres arbejde ved at gå ind og like og dele.

Arbejdsmarked Politik

Dit folketingsvalg som statsansat

Følg med her

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK